[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Dette kursus vil byde på en bred introduktion til Østafrika med fokus på landene Kenya, Tanzania, Uganda, Rwanda, Burundi og Sudan. Vi skal dels forsøge at danne os et overblik over regionen historisk, politisk, økonomisk og sociokulturelt, dels anlægge et kritisk perspektiv på gængse diskurser om og fremstillinger af Afrika.
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
I vestlige medier fremstilles Afrika ofte som et kontinent hærget af fattigdom, sygdom og blodige konflikter. Denne elendighedsfremstilling har tendens til at overskygge alt det andet, som landene i Afrika også er og har at byde på, og ignorerer de afrikanske lande og lokalsamfunds historie, kompleksitet og diversitet. Regionalkurset vil derfor lægge vægt på lokale kontekster og stille skarpt på kompleksiteten.
Kurset omfatter tre hovedemner. Det første emne er Geografi, historie og udvikling, som vil give et historisk overblik over regionen; fra de store folkevandringer, migration til og bosættelser i det, vi i dag kender som Østafrika, over kolonisering og dragning af officielle landegrænser, selvstændighed og skabelse af nationalstater, til de østafrikanske landes nuværende politiske og økonomiske situationer.
Det andet emne omhandler det lokale og det globale og vil belyse hvordan globale strømninger på den ene side påvirker lokale kontekster og på den anden side tilegnes og bruges aktivt af befolkningerne lokalt og derigennem gives nye meninger. Med udgangspunkt i en moderne institution - skolen - skal vi beskæftige os med begreberne tradition og modernitet og i den forbindelse se nærmere på temaerne identitet, familie, økonomi, samt køn og alders hierarkier. Under dette emne skal vi også lære at se hvordan tilsyneladende fremmede og eksotiske fænomener giver logisk mening i lokale kontekster. I den forbindelse skal vi se nærmere på fænomenet falske tænder.
Det tredje emne sætter fokus på samfund i konflikt og krise. Med udgangspunkt i folkedrabet i Rwanda i 1994 og den aktuelle konflikt i Darfur i Sudan skal vi beskæftige os med forståelser og fremstillinger af konflikt og se nærmere på begrebet etnicitet. Herefter stiller vi skarpt på HIV og AIDS i Østafrika, de måder, man siden slutningen af 80erne har forsøgt at bekæmpe epidemien, og på de lokale konsekvenser af epidemien og interventionerne.
Eksempler på litteratur:
Grinker, R.R. & Steiner, C.B
. 1986.
Introduction: Africa in Perspective i: R. R.Grinker, & C. B. Steiner (eds.)
Perspectives on Africa. A Reader in Culture, History, & Representation
. Oxford: Blackwell. (pp. 45-76)
Comaroff, Jean & John.
1986. Africa Observed: Discourses of the Imperial Imagination in:
Perspectives on Africa. A Reader in Culture, History, & Representation
. Oxford: Blackwell. (pp.689-703).
Fabian, Johannes.
1983. (Chapter 5: Conclusion) i: J. Fabian:
Time and the Other: How Anthropology Makes Its Object
. Columbia University Press, New York. (pp.143-165).
Bunden skriftlig hjemmeopgave. Varighed: 7 dage. Omfang 10 sider.