[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Dette kursus giver en introduktion til antropologiske tilgange til udvikling og aktuelle processer og politik vedrørende globalisering, som de påvirker mennesker og samfund rundt omkring i verden. På basis af en kritisk introduktion til aktuelle debatter om udvikling og globalisering byder kurset på en række konkrete eksempler for at diskutere antropologiens relevans for udvikling. Kurset giver et solidt grundlag for videre studier eller praktisk engagement i arbejde med udvikling og globalisering.
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
I de forgangne 30 år har verdens geopolitiske konstitution forandret sig grundlæggende. Indtil 1980erne blev forholdet mellem verdens lande og regioner primært opfattet som et problem af udvikling. Gradvis er de økonomiske realiteter og politiske mål, som var en del af udviklingsparadigmet, flyttet og blevet erstattet af spørgsmålet om globalisering. Hvordan skete dette skift og hvordan er det relateret til aktuel global politik? Hvordan kan vi i dag bedst konceptualisere forholdet mellem udvikling og globalisering? Er udvikling og bistand stadigvæk relevante i en globaliseret verden? Eller er problemet funderet i globaliseringens processer og ideologier?
Kurset tilbydes både bachelor- og kandidatstuderende. Der er forskellige krav i forhold til læseplan og eksamen til disse to kategorier af studerende, men undervisning følges sammen.
Eksempler på litteratur:
McMichael, P. (2004).
Development and Social Change. A Global Perspective. Third Edition
.
Thousand Oaks, Pine Forge Press.
Edelman, M. and A. Haugerud, Eds. (2005).
The Anthropology of Development and Globalization.
From Classical Political Economy to Contemporary Neoliberalism
. Oxford, Blackwell.
Prøveform: f ri skriftlig hjemmeopgave
Omfang: max. 15 sider pr. studerende
Prøven kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven undtagen problemformulering og konklusion kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Det skal således fremgå af besvarelsen hvilke afsnit de enkelte er ansvarlige for.
Prøven må have deltagelse af max. 3 studerende.
Den til opgaven udarbejdede litteraturliste skal indeholde mindst 7 titler, der ikke indgår i undervisningens læseplan og som belyser nye vinkler af de udvalgte problemstillinger.