Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Planter ( efterår 2007 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Grundkursus
  • Semester/kvarter: 1. + 2. kvarter
  • Timer per uge: 6
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 5987

Formål

Kurset skal give deltagerne et grundlæggende kendskab til de grønne landplanters bygning, funktion og forplantning. Planters organisationstrin (oprindelige og afledte bygningstræk) gennemgås detaljeret m.h.t. cellestruktur, plantevæv, organografi samt reproduktionsbiologi. Kurset giver en indføring i identifikation af planter og et overblik over floraen i nogle vigtige naturtyper.

Obligatorisk program

Alle LØ og feltkursus.

 

 

Indhold

Kurset omhandler mosser, karsporeplanter og frøplanter. Ved forelæsninger og laboratorieøvelser gennemgås opbygningen af planteceller, cellevævstyper og planteorganer på både makro- og mikroskopisk niveau.   Med evolutionsteorien som forståelsesramme beskrives de reproduktionsbiologiske forløb (livscyklus) og homologe strukturer hos de vigtigste grupper af landplanter. Der bliver lagt vægt på sammenhænge mellem struktur og funktion, samt samspillet mellem planternes opbygning og det omgivende miljø. De vigtigste plantegrupper bliver belyst med udvalgte eksempler, der gennemgås detaljeret.

I 4. kvarter holdes laboratorieøvelser i plantebestemmelse som optakt til feltkursus, især for at indøve brugen af generel terminologi med specifikt materiale. Feltkursus i Planter afholdes i den efterfølgende sommer; formålet er at give et kendskab til de almindelige arter af højere planter i den danske flora, især de arter, der er karakteristiske for de vigtigste naturtyper i kursusområdet. Kursus foregår som ekskursioner til en række lokaliteter og efterfølgende bearbejdelse af de indsamlede planter.

 

Læringsmål

Når kurset er færdigt, forventes den studerende at kunne:

 

  • anvende den fagterminologi der bruges ved beskrivelse af landplanterne

 

  • beskrive oprindelige og afledte udviklingstræk hos landplanternes hovedgrupper

 

  • beskrive og sammenligne homologe strukturer og organer hos landplanternes hovedgrupper

 

  • beskrive og sammenligne den morfologiske og anatomiske bygning af planteorganer og planteceller

 

  • forklare hvordan den morfologiske og anatomiske bygning af planteorganer er tilpasset specifikke funktioner og miljøbetingelser

 

  • artsbestemme vildtvoksende danske planter ved hjælp af relevant litteratur

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Benjamin Øllgaard.

Undervisnings- og arbejdsform

1. kvarter: 2 F + 4 LØ/uge i 7 uger.

2. kvarter: 2 F + 4 LØ/uge i 7 uger.

 

Ekskursion: En endags-ekskursion i 1. kvarter

 

OBS

I foråret (4. kvarter) afholdes plantebestemmelsesøvelser: 2 LØ/uge i 7 uger samt en en-dags-ekskursion

 

Sommer 2008: 6 døgns feltkursus i uge 28 eller 29. Se " Feltkursus i Planter" under kursusbeskrivelser.

 

Dansk

Litteratur

Raven, P.H., Evert, R.F. & Eichhorn, S.E., 2005: Biology of Plants. 7th edition, W. H. Freeman and Company Publishers, New York

B. Øllgaard: Landplanterne, 15. udgave, 2007. Biologisk Institut.

 

S. Frederiksen, O. Seberg & F. Rasmussen, 2006: Dansk Flora. - Gyldendal.

 

Kursushjemmeside

www.aula.au.dk

Eksamensterminer

Ordinær eksamen: 2. kvarter

Reeksamen: August

Udbyder

Biologisk Institut

Indgår i følgende studieordninger

Bacheloruddannelsen i Biologi

Målgruppe

1. år

Studieordning og bedømmelse

1. del af sidefaget i biologi

  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Grundfaget i biologi

  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Sidefag i biologi

  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Sidefaget i biologi

  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


  • 4 timers skriftlig eksamen uden hjælpemidler
  • Bedømmes efter 7-trinsskalaen
  • Ekstern censur