[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet med kurset er at give deltagerne en grundlæggende viden om planters fysiologiske økologi og en forståelse af planternes tilpasninger til det omgivende miljø
Hele kurset.
I forelæsninger og kollokvier gennemgås de basale principper for planters fysiologiske og strukturelle tilpasninger til det omgivende miljø, herunder til forekomsten af 'stressere' (salt, vand, ilt, m.v.) i omgivelserne. Tilpasningernes betydning for planternes metabolisme, vækst og resourceudnyttelse vil blive diskuteret og sat i relation til planternes fordeling og udbredelse i naturen. Følgende emner vil bl.a. indgå i kurset: Fotosyntese og respiration, vand- og næringshusholdning, energibalance, vækst og resourceallokering, samt interaktioner mellem planter og det omgivende abiotiske og biotiske miljø.
Når kurset er færdigt, forventes den studerende at kunne:
·
sammenligne forskellige fotosyntesetyper og respirationstyper og relatere disse til kårfaktorerne i det omgivende miljø
·
beskrive og sammenligne vand- og næringshusholdning hos forskellige plantetyper i forskellige miljøer
·
forklare energibalancen hos planter
·
beskrive vækst og ressourceallokerings mønstre hos planter, samt relatere disse til planternes forekomst i naturen
·
identificere , analysere og diskutere interaktioner mellem planter og det omgivende abiotiske og biotiske miljø
·
analysere og diskutere planters forekomst i relation til stressfaktorer i omgivelserne
Intet
Hans Brix og Tom Vindbæk Madsen
1 x 2 og 1 x 3 K/TØ/uge i 7 uger
Dansk
H. Lambers, F. Stuart Chapin III, T.L. Pons: Plant Physiological Ecology.
Springer 1998.
Noter
3. år (kan følges af 4. år)