Algoritmisk spilteori (Q1+2) ( efterår 2007 - 10 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
(se under Undervisnings- og arbejdsform)
-
Niveau:
Valgfrit overbygningskursus
-
Semester/kvarter:
Q1+Q2 i 2007
-
Timer per uge:
-
Deltagerbegrænsning:
-
Undervisningssted:
Århus
-
Hovedområde:
Det Naturvidenskabelige Fakultet
-
Udbud ID:
7778
Formål
Deltagerne vil efter kurset have detaljeret kendskab til algoritmisk spilteori. Kursets arbejdsform vil også træne deltagernes evne til at søge information på egen hånd, til at formidle og kommunikere faglige problemstillinger og til at læse og forstå videnskabelige artikler.
Obligatorisk program
En eller to præsentationer
Indhold
Under kurset vil vi læse og præsentere videnskabelige artikler (surveys og originalartikler) inden for underemner af algoritmisk spilteori, deriblandt algoritmisk mekanismedesign, auktioner for digitale varer og kombinatoriske auktioner, spilteoretisk analyse af netværksproblemer og routing, rationel kryptografi, ligevægtsberegninger, spilteoretiske aspekter af multi-agent systemer og kunstig intelligens. Kurset afsluttes med et indviduelt skriftligt projekt.
Læringsmål
Deltagerne skal ved afslutningen af kurset kunne:
-
konstruere
spilteoretiske modeller for datalogiske situationer,
-
analysere
spilteoretiske modeller for datalogiske situationer.
Faglige forudsætninger
dOpt, dKombSøg
Underviser
Peter Bro Miltersen og NN
Undervisnings- og arbejdsform
Forelæsninger (2+2 t/uge)
Litteratur
Annonceres senere
Litteratur
To be announced
Kursushjemmeside
http://www.daimi.au.dk/~bromille/AGT/
Udbyder
Datalogisk Institut
Tilmelding til undervisning
http://www.brics.dk/~mis/enrollment.html
Studieordning og bedømmelse
-
Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
Individuelt projekt
7-skala, intern censur