Perspektiver på multimedier (multimedie uddannelsen) (Q1) ( efterår 2007 - 5 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
(se under Undervisnings- og arbejdsform)
-
Niveau:
Valgfrit overbygningskursus
-
Semester/kvarter:
Q1 i 2007
-
Timer per uge:
-
Deltagerbegrænsning:
-
Undervisningssted:
Århus
-
Hovedområde:
Det Naturvidenskabelige Fakultet
-
Udbud ID:
7958
Formål
Deltagerne vil efter kurset have et grundlag for at forstå udvalgte, eksemplariske tekniske, sociale og kulturelle perspektiver på interaktive teknologier, herunder multimedier og praktisk erfaring med at aktualisere centrale teoridannelser. Kursets arbejdsform vil også træne deltagernes evne i at læse og forstå videnskabelige artikler.
Obligatorisk program
Ugentlige skriftlige opgaver og enkelte fremlæggelser
Indhold
Kurset beskæftiger sig med historiske og aktuelle perspektiver på informationsteknologi og afsøger de sociale, kulturelle og æstetiske betydninger. Kurset lægger op til en kritisk refleksion over interaktive teknologiers (herunder multimediers) kulturelle og samfundsmæssige betydning. Kurset er tværfagligt - datalogisk og humanistisk - organiseret omkring nedslag i teorihistorisk centrale tekster, og er dermed specifikt introducerende til multimedieuddannelsens tværfaglighed, og de involverede fagligheders fælles grundlag.
Læringsmål
Deltagerne skal ved afslutningen af kurset kunne:
-
diskutere
multimedier som et tværfagligt felt,
-
formulere
og
reflektere
i det tværfaglige multimediefelt.
Faglige forudsætninger
Underviser
Olav W. Bertelsen og Søren Pold
Undervisnings- og arbejdsform
Forelæsninger (3t/uge), holdøvelser (3t/uge)
Litteratur
The New Media Reader (Noah Wadrip-Fruin & Nick Montfort, ed.), MIT-Press, 2003, and possibly a few extra papers.
Litteratur
The New Media Reader (Noah Wadrip-Fruin & Nick Montfort, ed.), MIT-Press, 2003, og muligvis få ekstra artikler.
Kursushjemmeside
http://aula.au.dk/
Udbyder
Datalogisk Institut og Multimedieuddannelsen
Tilmelding til undervisning
http://www.brics.dk/~mis/enrollment.html
Studieordning og bedømmelse
-
Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
-
Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
-
Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
-
Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
Aktiv deltagelse
7-skala, ingen censur