Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Social and collaborative computing (Q2) ( efterår 2007 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Valgfrit overbygningskursus
  • Semester/kvarter: Q2 i 2007
  • Timer per uge:
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 7983

Formål

Deltagerne vil efter kurset have et grundlag for at forstå teknologi til 'social and collaborative computing' i specifikke sammenhænge og indsigt i 'social and collaborative technology' i brug, både i arbejdssammenhæng og i hverdagslivet. Kursets arbejdsform vil også træne deltagernes evne til at læse og forstå videnskabelige artikler.

Obligatorisk program

Aktiv deltagelse gennem præsentation af 1-2 artikler og systemer i løbet af kurset.

Indhold

Social and collaborative computing er et område under dramatisk udvikling: nye teknologier til social interaktion som instant messaging og blogs samt collaborative websites som Second Life, Wikipedia, Flickr eller del.icio.us vinder i højere og højere grad indpas i vores hverdags- og arbejdsliv samt i uddannelsessammenhænge. Disse teknologier er karakteriserede ved at understøtte "rige" interaktionsformer og mediemodaliteter; folk mødes online, i og omkring fællesskaber, virtuelle projekter, media spaces og fysiske rum. Dette kursus vil studere denne type applikationer og teknologier. Den forskningsmæssige basis for vores undersøgelser vil være CSCW (Computer Supported Cooperative Work) og relaterede områder, og vi vil dække nøglebegreber som samarbejde, koordinering, praksisfællesskaber, boundary work og boundary objects, overblik og awareness. For at forstå social and collaborative computing er det vigtigt at se tilbage på den nyeste teknologiske udvikling samt vigtige historiske komponenter såvel som at skue fremad. Hver uge vil dække et tema, der strækker sig over disse tre perspektiver (koncepter, anvendelsesområder og teknologier).

Læringsmål

Deltagerne skal ved afslutningen af kurset kunne:
  • definere og forklare nøglebegreber inden for feltet, f.eks. samarbejde, koordinering, praksisfællesskaber, boundary work og awareness,
  • beskrive og sammenligne applikationer til understøttelse af social and collaborative computing,
  • beskrive og diskutere den nyeste teknologiske udvikling i forhold til social and collaborative computing,
  • relatere koncept, anvendelsesområde og teknologi i social and collaborative computing.

Faglige forudsætninger

dBrug, dEkspSys

Underviser

Susanne Bødker

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger (3 t/uge)

Litteratur

Samling af videnskabelige artikler

Litteratur

Collection of original scientific papers

Udbyder

Datalogisk Institut

Tilmelding til undervisning

http://www.brics.dk/~mis/enrollment.html

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i datalogi

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur


Mundtlig eksamen med forberedelse (20 min)
7-skala, intern censur