Mediedramaturgi ( efterår 2007 )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
(se under Undervisnings- og arbejdsform)
-
Niveau:
Kandidat og Sidefag
-
Semester/kvarter:
Efterår 2007
-
Timer per uge:
3
-
Deltagerbegrænsning:
Ingen
-
Undervisningssted:
Århus
-
Hovedområde:
Det Humanistiske Fakultet
-
Udbud ID:
8572
ECTS
20
Titel
Mediedramaturgi
Formål
De faglige mål er, at den studerende
-
h
ar et grundigt kendskab til udvalgte, og for opgaven relevante, dramaturgiske og medieanalytiske teorier
-
v
iser forståelse for mediets praksis
-
k
an anvende teoretiske og praktiske kundskaber i analyse af et eller flere dramaturgiske objekter
-
k
an udlede, diskutere og perspektivere et medieobjekts dramaturgiske strategier
-
kan argumentere overbevisende for egen metode
Indhold
Mediedramaturgi beskæftiger sig med analyser af hvordan forskellige medier kommunikerer kommunikationshandlinger.
Det dramaturgiske perspektiv fokuserer opmærksomheden mod forskellige fiktionsprodukter: film, tv-serier, radioteater og computerspil.
Der anlægges en kritisk vinkel på medie-fiktionens funktion ud fra både meddelelsesformer og information.
Faglige forudsætninger
Bestået bacheloruddannelse
Underviser
Janek Szatkowski
Undervisnings- og arbejdsform
Forelæsninger og enkelte studenteroplæg.
Dansk
Litteratur
Niklas Luhmann: Massemediernes realitet, H. Reitzelts Forlag, 2002; Peter Harms Larsen: De Levende Billeders Dramaturgi, DR, bd 1&2, 2003. Der vil herudover foreligge et mindre kompendium inden semesterstart.
Tidspunkt
Torsdag 8-11
Bygning og lokale
Bygn. 1584, lokale 120
Bedømmelse
Fri, skriftlig hjemmeopgave