Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

3. semester projekt: Den søde, den fede og den virkeligt overvægtige ( efterår 2007 - 25 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: NB:  Kun for studerende der er indskrevet på kandidatuddannelsen på Europastudier og som har bestået eksaminer i følgende discipliner: kulturteori, EU institutioner, Europæisk kulturanalyse og Nordiske Perspektiver.    
  • Semester/kvarter: 1 semester
  • Timer per uge: oplyses senere
  • Deltagerbegrænsning: oplyses senere
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 9151

Tid og sted

Tid og Sted  Kurset afholdes i Europastudiers projektrum, bygning 1410, rum 346.
Et skema over mødetider vil være tilgængeligt i begyndelsen af semesteret.

Formål

Formålet: Projektet har to distinkte formål: det første er at organisere en studenterkonference, det andet er at stifte bekendtskab med kandidatuddannelsens helt centrale komponenter
I forhold til konferencen skal de studerende indsamle og analysere forskellige former for materiale med relation til projekttemaet således at de kan udforske europæernes madvaner i al deres kompleksitet, Dette kan for eksempel gøres gennem feltarbejde, interviews, fokusgrupper, indsamling af tekster og dokumenter, spørgeskemaundersøgelser mv. for at generere materiale til analysen. Materialet vil blive systematiseret og analyseret for at finde forskelle og ligheder i europæernes madder at forstå og repræsentere fed tog sukker, godt og dårligt.
Udgangspunktet for materialeindsamlingen vil være et studium af relevant litteratur om projektdesign, organisationsdannelse, feltmetode, interviewmetode, observationsmetode og studiet af mad, konsumption og produktion. Formålet er at introducere de studerende til forskellige indfaldsvinkler til studiet af disse emner og at sikre at deres undersøgelser hviler på et solidt akademisk grundlag
Det er vores erfaring at denne kombination giver de deltagende studerende en række særdeles anvendelige kompetencer i projektledelse, organisationsbygning, projektdesign og formidling i relation til en tværfaglig analyse. Gennem arbejdet i en stor international gruppe og i mindre projektgrupper får de studerende mulighed for at udvikle de samarbejdsevner og interkulturelle kompetencer, som de har opbygget gennem deres uddannelse og som virkelig efterspørges på arbejdsmarkedet. Projektet giver de deltagende studerende muligheden for at anvende humanistiske analysemetoder i løsningen af et realistisk projekt. Dataindsamlingen og de akademiske papers der skal producers giver samtidig et godt grundlag for at arbejde med specialet I det efterfølgende semester.
 

Indhold

3. semester projekt: Den søde, den fede og den virkeligt overvægtige
Den sociale konstruktion af dårligdom i forhold til europæiske spisevaner

 

Tema:  Europa står overfor en fedmeepidemi og debatter om mad og madvaner er oppe i tiden. Det skorter ikke på kostråd, men disse er ofte fulde af modsigelser og modsætninger. Eksempelvis ved vi alle at for meget fedt eller sukker er dårligt for os. Men hvorfor ved vi det, hvorfra kommer denne viden om god og dårlig mad, og hvorfor er den forskellig i forskellige europæiske lande? Tag for eksempel mælk, som drikkes hver dag af de fleste mennesker i Europa. Studier har vist, at de fleste mennesker mener, at mælk generelt er godt. Britiske og italienske mælkedrikkere bekymrer sig generelt ikke om fedtindholdet i mælken, og heller ikke om hvorvidt der er sukker eller chokolade i. Det, der betyder noget, er mælkens godhed. Modsat er danskerne, der drikker mini-mælk, fordi de anser mælkefedt for at være dårligt, ligesom de tror at sukker ødelægger mælkens godhed. Danskerne spiser masser af smør og ost med meget højere fedtindhold end mælk. På den måde er attituder til mælk og sukker en interessant indfaldsvinkel til studiet af hverdagspraksisser i Europa og de rejser interessante spørgsmål om hvorfor viden og praksisser er forskellige i Europa og hvordan folk skaber mening ud af dem. Disse spørgsmål danner rammen om Europastudiers projekt i 2007: Den søde, den fede og den virkeligt overvægtige: den sociale konstruktion af dårligdom i forhold til europæiske spisevaner.
Der findes en righoldig akademisk litteratur om mad og konsumption spændende fra sociologiske tilgange til individuelle og sociale strukturer, cultural studies tilgange til identitetsdannelse og hverdagsritualer, antropologiske undersøgelser af symbolske aspekter af konsumption og historiske, politologiske og økonomiske studier af stater, traditioner, politikker og føderegulering og markeder.
 

Faglige forudsætninger

Underviser

Lisanne Wilken, email: ceklw@hum.au.dk
Ann-Christina L. Knudsen, e-mail: euroalk@hum.au.dk

Undervisnings- og arbejdsform

projekt Engelsk

Litteratur

oplyses senere

Bedømmelse

Points og eksamensform  Projektet indeholder tre discipliner:
- Organisationbygning og projektdesign (5 ECTS). Eksamensform: Aktiv deltagelse, intern bedømmelse uden censur. Karakter: bestået/ikke-bestået.
-  Formidling (5 ECTS). Eksamensform: xamination method: Aktiv deltagelse, intern bedømmelse uden censur. Karakter: bestået/ikke-bestået
-   Projekttema og metode (15 ECTS). Eksamensform: En akademisk conference med med mundtlig præsentation af et skriftligt 10-siders kollektivt skrevet paper. Eksamensform: ekstern prøve med ekstern censur. Karakter: 13-skala.