[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Torsdag 10-12 i 1252/310 Søaud. 4
Instruktor undervisning:
Suppleringuddannelse/supplementary subject: fredag 9.15 - 10 (1411/247)
Kandidat/Master: fredag 10.15 - 11 (1411/247)
Formålet er at give den studerende forståelse for europabegrebets omstridte og flertydige betydninger. Her ud over er formålet at give den studerende indsigt i hvilke rammer disse sætter for forståelsen af nutidige anvendelser af europabegrebet, som de fremkommer i f.eks. diskussionen om Europas grænser, EUs betydning og europæisk identitet.
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
- demonstrerer kendskab til forskellige historiske og nutidige opfattelser af ideen om Europa;
- er i stand til at vurdere forskellige typer af argumenter i diskussionen af Europa;
-
demonstrerer viden om forudsætningerne for nutidens politiske og kulturelle landskab gennem en indsigt i ideer om Europa;
-
kan identificere og analysere historiske ideer og forholde dem til en nutidig kontekst
The History of the Idea of
The course introduces to how various perceptions and ideas of
Dansk:
Kurset introducerer hvordan forskellige europæiske opfattelser og ideer har udviklet sig i den europæiske histories bredere sammenhænge fra konceptets første forekomst i oldtiden til i dag. Europa fremtræder som et omstridt og flertydigt begreb, både hvad angår indhold og hvad angår definitionen af interne opdelinger og ydre grænser.
Den øgede politisering af begrebet i det 19. og 20. århundrede vil blive diskuteret inkluderende betydningen af det europæiske integrationsprojekt (for EU) for forståelsen af nutiden Europa.
Literature:
A reader will be produced to supplement the core text book:
Kevin Wilson & Jan van der Dussen (eds):
The History of the Idea of Europe
, Routledge,
All readings will be in English.