Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Europaideens Historie ( efterår 2007 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: suppleringsfag og kandidat
  • Semester/kvarter: 1 semester
  • Timer per uge: 2 timers forelæsning + instruktortimer
  • Deltagerbegrænsning: max. 35 deltagere
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 9127

Tid og sted

Torsdag 10-12 i 1252/310 Søaud. 4

Instruktor undervisning:

Suppleringuddannelse/supplementary subject: fredag 9.15 - 10 (1411/247)

Kandidat/Master: fredag 10.15 - 11 (1411/247)

 

Formål

Formålet er at give den studerende forståelse for europabegrebets omstridte og flertydige betydninger. Her ud over er formålet at give den studerende indsigt i hvilke rammer disse sætter for forståelsen af nutidige anvendelser af europabegrebet, som de fremkommer i f.eks. diskussionen om Europas grænser, EUs betydning og europæisk identitet.

 

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

 

-           demonstrerer kendskab til forskellige historiske og nutidige opfattelser af ideen om Europa;

-           er i stand til at vurdere forskellige typer af argumenter i diskussionen af Europa;

-           demonstrerer viden om forudsætningerne for nutidens politiske og kulturelle landskab gennem en indsigt i ideer om Europa;

-           kan identificere og analysere historiske ideer og forholde dem til en nutidig kontekst

Indhold

The History of the Idea of Europe

 

The course introduces to how various perceptions and ideas of Europe have evolved in the broader context of European history from the concept's first appearance in Antiquity until today. "Europe" appears in this light as a contested and ambiguous concept, both in terms of content and in the definition of its internal divisions and external borders. The increased politicizing of the concept in the nineteenth and twentieth century will be discussed, including the significance of the project of European integration (the EU) for the understanding of " Europe" today.

 

 

Dansk:

Kurset introducerer hvordan forskellige europæiske opfattelser og ideer har udviklet sig i den europæiske histories bredere sammenhænge fra konceptets første forekomst i oldtiden til i dag. Europa fremtræder som et omstridt og flertydigt begreb, både hvad angår indhold og hvad angår definitionen af interne opdelinger og ydre grænser.    

Den øgede politisering af begrebet i det 19. og 20. århundrede vil blive diskuteret inkluderende betydningen af det europæiske integrationsprojekt (for EU) for forståelsen af nutiden Europa.

 

 

Faglige forudsætninger

Underviser

Peter Bugge

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsning + instruktorundervisning på hold Engelsk

Litteratur

Literature: A reader will be produced to supplement the core text book:

Kevin Wilson & Jan van der Dussen (eds): The History of the Idea of Europe , Routledge, London 1995 and later editions

All readings will be in English.

 

Bedømmelse

Prøven aflægges som en bunden skriftlig hjemmeopgave på minimum 10 og maximum 12 sider. Der gives 7 dage til besvarelsen