Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Studium Generale ( efterår 2008 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: BA
  • Semester/kvarter: 3. semester
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 9206

Formål

I løber af undervisningen vil den studerende tilegne sig:

  • indsigt i og evne til at behandle centrale videnskabsteoretiske problemstillinger i forhold til faget.

Indhold

Disciplinen afvikles i fællesskab for fagene Antropologi, Forhistorisk Arkæologi, Klassisk Arkæologi, Middelalder- og Renæssancearkæologi samt Lingvistik. Disciplinen udgør to dele. Den første 2/3 af forløbet beskæftiger sig med de mere generelle fælleshumanistiske og samfundsvidenskabelige problemstillinger, medens den resterende 1/3 mere fagspecifikt lægger vægt på behandlingen af videnskabsteoretiske positioner og problemstillinger, der knytter sig specifikt til Arkæologis rolle og udvikling.
I denne disciplin skal de studerende indføres i problemstillinger og diskussioner, som er fælles for universitetets studier i almindelighed og for humaniora i særdeleshed. Kurset vil indføre de studerende i væsentlige momenter af universitetets historie som lærdoms- videnskabs- og kulturinstitution. Endvidere skal de studerende gives viden om og dermed forudsætninger for at diskuterer almene filosofiske, teoretiske og analytiske problemstillinger i relation til videnskabelig viden i forskning, i undervisning og i den bredere offentlighed. Endelig skal de studerende indføres i specifikke problemstillinger i forbindelse med anvendelse og begrundelse af videnskabelige teorier og metoder af direkte relevans for det arkæologiske forskningsområde.

Faglige forudsætninger

Underviser

Henning Høgh Laursen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gennemføres for første dels vedkommende som forelæsninger på storhold, medens anden fagspecifikke - del afvikles på mindre hold, hhv. antropologi, arkæologi og lingvistik. I holdundervisningen lægges der vægt på arbejdsformer, der omfatter diskussion og mundtlige bidrag fra de studerende.

Litteratur

Fællesforløb AAL:

Universitetet og fakultetet: historie og ide.

( Litteratur: Collin & Køppe, Kap. 2)

Vidensbegreber, vidensformer og videnssamfund

(Litteratur: Collin & Køppe, Kap. 12)

Virkeligheden skal erkendes. (Logisk positivisme og kritisk rationalisme).

(Litteratur: Collin & Køppe, Kap. 3 og 4)

Virkeligheden er en konstruktion. (Paradigmer og socialkonstruktivisme).

( Litteratur: Collin & Køppe, Kap. 4 og 10)

Virkeligheden skal fortolkes. (Hermeneutik)

( Litteratur: Collin & Køppe, Kap. 6)

Virkeligheden skal læses. (Strukturalisme).

( Litteratur: Collin & Køppe, Kap. 8)

Zu den Sachen selbst ! (Fænomenologi)

( Litteratur: Collin & Køppe, Kap. 5 )

Humaniora, viden og magt. (Foucault og Habermas).

(Litteratur, Collin & Køppe, Kap. 6,12 og 13)

Videnskab og etik.

Forløb for MIA;KLARK; FARK:

Er arkæologi en videnskab?

Texter: L. Binford, Objectivity Explanation Archaeology 1981, i Binford, Working at Archaeology , Academic Press, New York et.al., 1983, pp. 45-55, L. Binford, Some Comments on Historical versus Processual Archaeology, Southwestern Journal of Anthropology, vol.24,3, 1968, pp. 267-275; I. Hodder, Post-Processual Archaeology, Interpretive Archaeology and Its Role, begge i Hodder, Theory and Practice in Archaeology , Routledge, London, 1992, pp. 83-91, 183-200.

Kan/bør arkl. være objektiv?:

Texter: S. Müller, Vor Oldtid. Danmarks Forhistoriske Archæologi , Kjøbenhavn, Det Nordiske Forlag, Bogforlaget: Ernst Bojesen, 1897, Slutning. Midler, Maal og Methode, s. 689-703; R. Bradley, The philosopher and the field archaeologist: Collingwood, Bersu and the excavation of King Arthurs Round Table, Proceedings of the Prehistoric Society 60 , 1994, pp. 27-34.

Kulturarven-arkl. Og globalisering:

Texter: B. Olsen,The end of history? Archaeology and the politics of identity in a globalized world, i R. Layton, P.G. Stone, J. Thomas (eds.), Destruction and Conservation of Cultural Property , One World Archaeology, Routledge, London and New York, 2001, pp. 42-54; D. Lowenthal, The Heritage Crusade and the Spoils of History , Cambridge University Press, 2005, ch. 10, Rivalry and Restitution, pp. 227- 250

Arkæologi og etik:

Texter:Can you dig it?, 28. 03. 2002, www. Economist.com/science , A. Wylie, On Ethics, i L.J. Zimmermann, K.D. Vitelli, J. Hollowell-Zimmer (eds.), Ethical Issues in Archaeology , Walnut Creek etc, 2003, pp. 3-16; B. Fagan, The Arrogant Archaeologist, i K.D. Vitelli (ed.), Archaeological Ethics , Altamira Press, Walnut Creek, etc., 1996, pp. 238-243; B. Fagan, Archaeologys Dirty Secret, i ibid , pp. 247-252; L. Redin, Varför vill arkeologer bevara medeltida skelettmaterial för fremtida forskning?, i E. Iregren og L. Redin (Red.), I Adams barn&En diskussion om etiska aspekter på museiförvaring och återbegravning av medeltida skelettmaterial , University of Lund, Institute of Archaeology, Report Series NO. 55, s. 39-45.

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i forhistorisk arkæologi

  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Prøven aflægges som en fri skriftlig hjemmeopgave, Den skriftlige prøves omfang er 10 sider pr. studerende. Den skriftlige hjemmeopgave kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således, at alle dele af opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.