Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Klima gennem tiden ( forår 2008 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau:
  • Semester/kvarter: 3. og 4. kvarter
  • Timer per uge: 4
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 6778

Formål

Formålet med kurset er at give den studerende et indblik i, hvordan klimaet har forandret sig gennem jordens historie, samt hvilke mekanismer, der styrer klimaet.

Obligatorisk program

Mundtlig og skriftlig fremlæggelse af 2 udvalgte videnskabelige artikler ved seminarerne.

Indhold

Der gives en gennemgang af de vigtigste mekanismer, som styrer klimaet, deriblandt kontinentforskydninger, solindstråling, havstrømme, drivhusgasser og atmosfære-cirkulationen.
Både processer, der influerer klimaet i geologisk set lang som kort målestok, vil blive berørt.
Størst fokus vil blive lagt på den kvartære periode, og klimaet i historisk tid vil også blive berørt.
Kurset vil desuden inddrage eksempler fra forskellige miljøer og forskellige undersøgelsesmetoder.

Læringsmål

Når kurset er færdigt forventes den studerende at:

  • kunne genkende de forskellige typer klimatiske begivenheder samt at relatere dem til årsager og mekanismer.
  • forstå de forskellige pladetektoniske processers indflydelse på klimaet og CO 2 balancen.
  • kende hovedtrækkene indenfor ocean- og atmosfærecirkulationen, Coriolis-kraftens betydning på disse, samt forstå, hvorledes og hvorfor ændringer i ocean- og atmosfærecirkulationen påvirker klimaet.
  • kende til Milankovitch-cykliciteterne relateret til excentriciteten, obliquiteten og precessionen samt deres indflydelse på det globale klima deriblandt indflydelse på den atmosfæriske cirkulation, nedbørsforhold og på de orbitale kræfters påvirkning af istider/mellemistider.
  • kunne anvende kendskabet til Milankovitch-cyklerne til aldersbestemmelse, f.eks. SPECMAP.
  • have kendskab årsagerne til dannelsen af istider og mellemistider.
  • have kendskab til korterevarende klimasvingninger, såsom Dansgaard-Oeschger cykler, Heinrich events, Bond events, Yngre Dryas/Allerød etc. samt at kunne diskutere årsagerne til disse klimasvingninger.
  • genkende de Holocæne klimasvingninger og have kendskab til mulige årsager.
  • at kunne forklare/diskutere moderne klimatiske fænomener såsom ENSO (El Niño) og NAO.
  • forstå hvordan stabile ilt- og kulstof-isotopers anvendes indenfor klima-undersøgelser samt at kunne bruge disse stabile isotoper til at tolke variationer i klimaet.
  • have kendskab til C-14 dateringsmetoden, dens muligheder og begrænsninger, samt de specielle problemer, der er relateret til marine miljøer. Der forventes også kendskab til, hvordan målinger af C-14 kan anvendes til tolkning af solens energiudladning.
  • kunne anvende udvalgte proxy-data (fra iskerner, marine kerner, sødata og terrestriske aflejringer) til at tolke klimavariationer.

Faglige forudsætninger

Bachelor/grunduddannelse i et naturvidenskabeligt fag.
Andet efter aftale.

Underviser

Marit-Solveig Seidenkrantz

Undervisnings- og arbejdsform

2 f/uge + 2 seminarer/uge

Engelsk/ dansk

Litteratur

Ruddiman, W.F. 2001. Earth´s Climate: Past and Future. W.H. Freemann and Company, New York . Figurer tilgængelige på http://www.whfreeman.com/ruddiman

Lowe, J.J. & Walker, M.J.C. 1997. Reconstructing Quaternary Environments.   Chapter 7.

Marshak, S. 2001. Earth, Portrait of a Planet. kap. 18.3-18.4, p. 551-557 & kap. 20.4, p. 616-624

Udvalgte videnskabelige artikler.

 

Kursushjemmeside

http://www.aula.au.dk/courses/KGTEO4c8ca/

http://www.aula.au.dk/courses/CLaa8b/

Eksamensterminer

Efter 4 kvarter

Reeaksen efter aftale med underviser

Tilmelding til undervisning

Ved Geologisk Institut

Særligt om dette kursus

Læsestof til første undervisningsgang:
Ruddiman, 2001, side: 88-99, 109-125, 137-143, 148-166.

Første uges seminarer erstattes af forelæsninger.
Læsestof til ekstra forelæsninger: Ruddiman, 2001, side 175-205.

Bedømmelse

3 dages individuel opgave i pensum, der præsenteres umiddelbart inden en mundtlig eksamen i pensum.
Bedømmelse efter 7 trinsskalaen under medvirken af ekstern censor.