[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Kvalifikationer
indgående kendskab til udvalgte historiske emner
en avanceret forståelse for historiske sammenhænge
færdigheder i selvstændigt at indsamle relevant materiale
færdigheder i at opstille og analysere historiske problemstillinger
færdigheder i at fremlægge analyser af historiske problemstillinger for andre
bevidsthed om valg af perspektiv, teori og metode i studiet af historiske emner
færdigheder i at kortlægge historiografiske felter og drøfte forskellige historiefaglige positioner mod hinanden
færdigheder i at anvende empiri i systematiske undersøgelser
Kompetencer
evnen til at sætte specifikke problemstillinger ind i større sammenhænge
evnen til selvstændigt at analysere komplekse problemstillinger
evnen til at fremlægge viden for andre
evnen til at arbejde systematisk ud fra flere perspektiver, teorier og metoder
evnen til at frembringe selvstændig, ny viden
1968 - the year that rocked the world,
er titlen på den amerikanske kulturskribents Mark Kurlanskys store bog om 1968. I USA, Frankrig, Mexico, Tjekkoslovakiet, Tyskland ja over hele verden, var 1968 det år, hvor mange kulturelle, politiske og sociale bevægelser synes at kulminere. Studenter- og ungdomsoprør, ny musik, hippier, ny-feminisme, borgerrettighedsbevægelse, seksuel frigørelse, pædagogik, økolog og antiautoritær oprør alle disse ting (og flere til) forbindes og krydses i begrebet 68. Året danner dermed et erindringssted og en myte, der knyttes til flere, modsatrettede fortællinger. For nogen er det starten på nye omgangsformer, antiautoritær oprør, velfærdsstat og nye bevægelser, for andre er det roden til 70ernes terrorisme, tilslutning til totalitære ideologier og rundkredspædagogik. 68-myten spiller derfor stadig en stærk rolle som referenceramme og modbillede, og er eksplicit skydeskiven i aktuelle politiske opgør (f.eks. kulturkampen, Sarkozys valgkamp, det amerikanske højre).
Litteraturen om dengang i 60erne har længe været præget af personlige, lettere romantiserede erindringer på den ene side og polemiske udfald på den anden. Men de senere år har også frembragt en mængde ny forskning. Hensigten med dette udbud er både at se på, hvad der egentlig var der skete, hvad der var fælles for og hvad der adskilte de forskellige bevægelser. Men vi skal også se på, hvordan fænomenet har fået en mytisk og symbolladet karakter kort sagt se på virkningshistorien og de forskellige tolkninger.
Alt efter hvilken eksamen man ønsker at bruge kurset til kan der blive tale om følgende eksamensformer:
Mundtlig eksamen
Fri skriftlig hjemmeopgave
Bunden skriftlig hjemmeopgave
Synopsiseksamen