Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Formidling ( efterår 2007 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: 1 semester
  • Semester/kvarter:
  • Timer per uge: 3 hours
  • Deltagerbegrænsning: Max. 30 deltagere
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 8823

Titel

10

Formål

Kvalifikationer
Indsigt i forskellige former for formidling af historisk viden
Færdigheder i at formidle historisk viden til ikke-faguddannede personer
Færdigheder i at reflektere over vilkårene for formidling af historisk viden

Kompetencer
Evnen til at formidle faglig viden til en bredere kreds
Evnen til at vurdere forskellige former for formidling af faglig viden

Indhold

Undervisningen sigter ikke på at uddanne formidlere, men har form af drøftelser af teorier om formidling sideløbende med en række små øvelser i praktisk formidling. Vægten vil være lagt på historie. Vi vil også i et vist omfang inddrage professionelle formidlingserfaringer udefra. Imellem de skemalagte timer arbejdes der i grupper med at diskutere oplæg og opgaver, og det forventes, at deltagerne er aktive i såvel gruppearbejdet som selve fællesforløbet fra først til sidst. Den endelige plan for forløbet og opdelingen i arbejdsgrupper aftales på et introduktionsmøde i begyndelsen af september, som senere vil blive annonceret, og som det er vigtigt at møde op til.

Faglige forudsætninger

Underviser

Erik Christiansen

Undervisnings- og arbejdsform

Holdundervisning Dansk

Litteratur

Litteratur : Kompendium fremstillet til lejligheden og Jensen, Leif Becker, Den sproglige dåseåbner om at formidle faglig viden forståeligt, Roskilde Universitetsforlag 2001.

 

Tid og sted

Torsdag 14-17 i lokale 247, bygning 1411

Bedømmelse

Undervisningsdeltagelse