Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Historisk Emne 1, hold IV ( efterår 2007 - 20 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 1 semester
  • Semester/kvarter: 1 semestre
  • Timer per uge: 6 hours
  • Deltagerbegrænsning: Max. 30 deltagere
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 8793

Titel

Historisk Emne 1, bredt emne, hold IV

Vikingetidens Danmark

Formål

Kvalifikationer:
Kendskab til et længere historisk forløb.
Færdigheder i at analysere overordnede historiske sammenhænge i en længere tidsperiode.
Færdigheder i at vurdere argumenter fremsat på baggrund af historisk materiale.
Forståelse for at historiske fremstillinger er fortolkninger og ikke autoritative sandheder.

Kompetencer:
Evnen til at skabe overblik og finde sammenhænge.
Evnen til at analysere og vurdere argumenter og fortolkninger.
Evnen til at strukturere viden med henblik på skriftlig formidling inden for en given tidsfrist.

Indhold

Danmarkshistorien kan siges at begynde i vikingetiden, dvs. i århundrederne omkring år 1000. Det er bl.a. målet med dette undervisningsforløb at se på, om dette er korrekt. Hvad kan man sige om vikingetidens danske kongerige? Hvor stærkt var det, og hvor store var de geografiske områder, der var under en hersker? Kunne kongen kontrollere magtudøvelse i et samfund præget af vold, og disponerede han over en egentlig hær? Havde kongen nogen kontrol vikingernes hærgen? Hvad betød kristendommens indførelse for kongens magt? Hvad betød samspillet med frankerriget, de tyske konger og de slaviske riger mod øst for den danske kongemagts udvikling? Hvordan var kongens indtægter i perioden? Gavegivning som fænomen er studeret af antropologer, og udveksling af gaver og tribut fungerede som et middel til at holde samfundet sammen. Megen udveksling af værdier fandt åbenbart sted i baner, hvor økonomi ikke havde førsteprioritet. På den anden side er det tydeligt, at der indtraf en rutinisering af handel og udveksling, og at byer, handelspladser og møntvæsen fremtræder mere og mere organiserede. I en eller grad stod kongemagten bag dette. Men i hvilken grad? Det skal læses fremstillinger med forskellige bud på disse spørgsmål, og sagen skal diskuteres ud fra skriftlige og de arkæologiske kilder. Det er tanken at lade et samarbejde med Danevirkemuseet indgå i undervisningen.

Faglige forudsætninger

Underviser

Bjørn Poulsen

Undervisnings- og arbejdsform

Holdundervisning, seminarpræg Dansk

Litteratur

Litteratur:
Nils Hybel, Danmark i Europa 750-1300, København 2003.
Peter Sawyer: Da Danmark blev Danmark. Fra ca. år 700 til ca. 1050, (Gyldendal og Politikens Danmarkshistorie, bind 3, red. Olaf Olsen), København 1988 (eller den nyere reviderede udgave).
Niels Lund, Viking Age, i: Medieval Scandinavia. An Encyclopedia, ed. Phillip Pulsiano, New York / London 1993, p. 693.
Niels Lund, Fra vikingeriger til stater. Træk af Skandinaviens politiske udvikling 700-1200, Norden og Europa i vikingetid og tidlig middelalder, red. Niels Lund, København 1993, s. 11-26.
Ulf Näsman, Danerne og det danske kongeriges opkomst. Om forskningsprogrammet "Fra Stamme til Stat i Danmark", i: KUML 2006, s. 205-237.
Else Roesdahl, Vikingetid og trosskifte, Middelalderens Danmark, red. Per Ingesman m.fl., København 1999, s. 16-27.

 

Tid og sted

Tirsdag 9-10 i lokale 1412/229 og 11-13 i lokale 1410/038

Fredag 9-10 i lokale 1328/026 og 12-14 i lokale 1411/247

Bedømmelse

Bunden skriftlig hjemmeopgave