Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Historisk Emne 1, hold I ( efterår 2007 - 20 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 1 semester
  • Semester/kvarter: 1 semestre
  • Timer per uge: 6 timer
  • Deltagerbegrænsning: Max. 30 deltagere
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 8867

Titel

Historisk emne 1, bredt emne, hold I

Romersk historie

Formål

Kvalifikationer:
Kendskab til et længere historisk forløb.
Færdigheder i at analysere overordnede historiske sammenhænge i en længere tidsperiode.
Færdigheder i at vurdere argumenter fremsat på baggrund af historisk materiale.
Forståelse for at historiske fremstillinger er fortolkninger og ikke autoritative sandheder.

Kompetencer:
Evnen til at skabe overblik og finde sammenhænge.
Evnen til at analysere og vurdere argumenter og fortolkninger.
Evnen til at strukturere viden med henblik på skriftlig formidling inden for en given tidsfrist.

Indhold

I sit værk om den romerske republik skrev den romerske politiker Cicero (De re publica III,23): vort folk har ved at forsvare sine allierede vundet herredømme over hele verden. Den verden, som romerne havde underlagt sig, strakte sig fra mundingen af Rhinen i nord til Libyen i syd, fra Portugal i vest til Eufrat i øst. På Ciceros tid blev dette rige styret fra et Rom med republikanske embeder, institutioner og traditioner, som havde deres oprindelse århundreder tidligere i en tid, hvor Rom kun skulle styre det nærmeste opland. Vi vil i dette område først diskutere denne dynamiske historiske proces. Hvordan kunne republikken Rom underlægge sig dette rige og hvorledes påvirkede erobringerne republikken? Herunder vil vi se på hvilke forhold og personer, der førte til republikkens undergang som styreform, men Romerrigets fortsatte dynamiske udvikling som kejserrige? Dernæst vil vi følge dette kejserriges udvikling frem til 600-tallet e.Kr. og herunder diskutere hvordan dets institutionelle, kulturelle og ikke mindst religiøse udvikling (Romerrigets kristning) satte dagsordenen for den efterfølgende europæiske historie både i Vest (hvor det romerske herredømme i 400-tallet smuldrede) og i Øst.
 Historisk viden bygger på fortolkning af kilder og undervisningen giver derfor øvelse i på baggrund af udvalgte kilder at argumentere og ikke mindst vurdere de argumenter og fortolkninger, som andre historikere er fremkommet med.  

Faglige forudsætninger

Underviser

Jakob Engberg

Undervisnings- og arbejdsform

Holdundervisning, seminarpræg Dansk

Litteratur

Pensumliste:
Cameron, A., The Later Roman Empire, London 1993, 256 s.
Christiansen, E, Romersk historie. Fra by til verdensrige og fra verdensrige til by, Århus 20023, 205 s.
Crawford, M., The Roman Republic, London 19922, 224 s.
Wells, C.M., The Roman Empire, London 19922, 304 s.
Kompendium, ca. 500 s.

Værkerne kan købes i stakbogladen ved semesterstart.
Kompendiet købes på ekspeditionskontoret ved semesterstart.

Tid og sted

Mandag 9-10 i lokale 1410/039 og 13-15 i lokale 1410/044

Fredag 9-10 i lokale 1412/229 og 12-14 i lokale 1412/229

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i historie

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Bunden skriftlig hjemmeopgave