[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Kvalifikationer
indgående kendskab til udvalgte historiske emner
en avanceret forståelse for historiske sammenhænge
færdigheder i selvstændigt at indsamle relevant materiale
færdigheder i at opstille og analysere historiske problemstillinger
færdigheder i at fremlægge analyser af historiske problemstillinger for andre
bevidsthed om valg af perspektiv, teori og metode i studiet af historiske emner
færdigheder i at kortlægge historiografiske felter og drøfte forskellige historiefaglige positioner mod hinanden
færdigheder i at anvende empiri i systematiske undersøgelser
Kompetencer
evnen til at sætte specifikke problemstillinger ind i større sammenhænge
evnen til selvstændigt at analysere komplekse problemstillinger
evnen til at fremlægge viden for andre
evnen til at arbejde systematisk ud fra flere perspektiver, teorier og metoder
evnen til at frembringe selvstændig, ny viden
It is not a widely shared piece of information, but we are officially living in the 'Decade of Roma Inclusion', as the EU, Scandinavian governments, and other international organisations such as UNHCR, the World Bank and the Soros Foundation have called their joint effort at a large Roma integration programme, and which is supposed to last from 2005 to 2015. Can the integration of Europe's very own transnational minority be successfully finished within a mere ten years? The questions, problems, and prejudices are far too many. Roma exemplify almost like an ideal type case most of the challenges a European democracy is still to face. Based on which norms, rules, and rights can a transnational minority be not only integrated socially (a Herculean task already!), but represented and active part of a transnational democratic process? This is a question that reaches far beyond Europe and calls for a global framing when transnational organisation and representation is taken into consideration.
The seminar will tackle the history of Roma in Europe and the world as well as investigate other transnational minorities and their specific problems, such as the Saami or the Berbers in order to reflect upon transnational groups and the difficulties of inclusion into national and international polities and agreements.
Students in this graduate level elective course will have the possibility to realise different forms of exams according to their individual requirements within the MA programme.
Dansk:
Det er ikke almen viden, men vi lever officielt i 'The Decade of Roma Inclusion', som EU, Skandinaviske regeringer og andre internationale organisationer så som UNHCR, Verdensbanken, og The Soros Foundation kalder deres fælles indsats i et stort roma integrationsprogram, der skal løbe fra 2005 til 2015. Kan integrationen af Europas egne transnationale minoritet færdiggøres succesfuldt indenfor kun ti år? Spørgsmålene, problemerne og fordommene er alt for mange. Romaerne eksemplificerer på det nærmeste et ideelt eksempel på de udfordringer, et europæisk demokrati står overfor. Baseret på hvilke normer, regler og rettigheder kan en transnational minoritet ikke blot blive integreret socialt (en kæmpeopgave i sig selv), men også blive repræsenteret og være en aktiv del af en transnational demokratisk proces? Dette er et spørgsmål, der rækker langt ud over Europas grænser og fordrer en global ramme, når transnationale organisationer og repræsentationer tages i betragtning.
Seminaret vil håndtere romaernes historie i Europa og verden samt undersøge andre transnationale minoriteter og deres specifikke problemstillinger såsom saamierne eller berberne for at belyse transnationale grupper og inklusionens udfordringer i national og international politik og aftaler.
Studerende på dette valgfrie kandidatseminar har mulighed for at følge forskellige eksamensformer i overensstemmelse med deres individuelle krav i deres studieplan.
Fælles litteratur vil være tilgængelig i form af et kompendium umiddelbart før semesterstart.