Sted, identitet og historieskrivning ( efterår 2007 )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
(se under Undervisnings- og arbejdsform)
-
Niveau:
kandiadt og sidefag og 3. års ba
-
Semester/kvarter:
1 semester
-
Semester/kvarter:
-
Timer per uge:
3 timer
-
Deltagerbegrænsning:
max. 30 deltagere
-
Undervisningssted:
Århus
-
Hovedområde:
Det Humanistiske Fakultet
-
Udbud ID:
8816
Titel
Sted, identitet og historieskrivning
ECTS
10 eller 20
Formål
Kvalifikationer
indgående kendskab til udvalgte historiske emner
en avanceret forståelse for historiske sammenhænge
færdigheder i selvstændigt at indsamle relevant materiale
færdigheder i at opstille og analysere historiske problemstillinger
færdigheder i at fremlægge analyser af historiske problemstillinger for andre
bevidsthed om valg af perspektiv, teori og metode i studiet af historiske emner
færdigheder i at kortlægge historiografiske felter og drøfte forskellige historiefaglige positioner mod hinanden
færdigheder i at anvende empiri i systematiske undersøgelser
Kompetencer
evnen til at sætte specifikke problemstillinger ind i større sammenhænge
evnen til selvstændigt at analysere komplekse problemstillinger
evnen til at fremlægge viden for andre
evnen til at arbejde systematisk ud fra flere perspektiver, teorier og metoder
evnen til at frembringe selvstændig, ny viden
Indhold
I begyndelsen af sidste århundrede var det nærmest en selvfølge, at dansk historie blev skrevet som national historie, der skulle være med til at opretholde det nationale erindringsfællesskab. De lokalhistoriske foreninger, der opstod omkring dette tidspunkt måtte derfor legitimere deres valg af en anden afgrænsning af fællesskabet. Begge disse typer historieskrivning var dog karakteriseret ved at være bundet op på en forestilling om identitet baseret på sted og rum. Omkring 1970erne kom der en bølge af historieskrivning, der udfordrede dette ved at basere sig på fællesskaber som køn og klasse ofte i konflikt med resten af samfundet. Noget tyder imidlertid på, at globaliseringen har betydet en modreaktion i form en reaktualisering af historie skrevet ud en forestilling om identiteter baseret på en lokalitet lokal, national eller regional. Sted er derfor på vej ind i varmen som forskningsfelt også for humanister.
Historiefaget legitimerer sig ofte ved at være identitetsskabende, derfor er det interessant at undersøge, hvilke identiteter der videreformidles. Formålet med dette kursus er at undersøge, hvilke identiteter der optræder i dansk historieskrivning primært i det tyvende århundrede, og hvordan disse konstrueres. Undervisningen vil veksle mellem teoretisk litteratur om fx steder og stedstilknytning, nationalisme, køn, identitet og historiebrug og analyser af konkret historieskrivning.
Faglige forudsætninger
Underviser
Trine Malling petersen
Undervisnings- og arbejdsform
holdundervisning dansk
Litteratur
Litteratur: Bernard Eric Jensen: Danmarkshistorier en genre i opløsning? i Danmarkshistorier en erindringspolitisk slagmark? Roskilde Universitetsforlag 1997. Uddrag af bl.a. Niels Kayser Nielsen, Steder i Europa. Omstridte byer, grænser og regioner (2005) og Stefan Berger et al. (red), Writing National Histories. Western Europe since 1800 (1999). Kompendium.
Tid og sted
mandag 11-14 i lokale 034, bygning 1410
Bedømmelse
fri skriftlig hjemmeopgave
bunde skriflig hjemmeopgave
mundtlig eksamen