Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Boldbasis ( efterår 2007 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau:
  • Semester/kvarter: 1. kvarter (1. studieår).
  • Timer per uge:
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 6973

Formål

Målet med kurset er at give de studerende erfaringer med og indsigt i centrale problemstillinger i relation til boldbasis med særlig henblik på dets anvendelsesmuligheder i såvel ungdomsuddannelserne som i den frivillige organiserede idræt og i den uorganiserede idræt. Formålet er endvidere, med udgangspunkt i praktiske eksempler, at diskutere idrætspædagogiske og - didaktiske problemstillinger i relation til boldbasis. I den forbindelse er det også et formål at belyse og diskutere såvel fællestræk som forskelle mellem boldspillene.

Obligatorisk program

Der er mødepligt til de praktisk-teoretiske lektioner.

Indhold

Med udgangspunkt i såvel traditionelle boldspil, herunder slagboldspil og ketsjerspil, som alternative boldspil, arbejdes der med grundelementer og fællestræk i boldspillene. I tilknytning hertil arbejdes der med forskellige boldspilmodeller, herunder spilhjulet, ligesom pædagogiske og didaktiske aspekter af boldspilundervisning vil blive afprøvet og diskuteret.

I relation til ketsjerspil indgår badminton med en særlig vægt. Her arbejdes også med udvikling af disciplinspecifikke tekniske og taktiske færdigheder.

Overvejende praktisk betonet undervisning, hvor teoridelen integreres løbende. Endvidere   teoretiske lektioner i form af forelæsninger. I forbindelse med undervisningsopgaver endvidere gruppearbejde og gruppefremlæggelser/undervisningspraksis.

Læringsmål

Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne

  • beskrive hvilke kvaliteter, der knytter sig til undervisning i de enkelte boldspil
  • foretage spilkonstruktion og hensigtsmæssige spiljusteringer
  • analysere og vurdere hvordan en boldspilgruppe fungerer
  • relatere teoretisk viden om boldspil til en praktisk undervisningssammenhæng
  • indgå med tekniske og taktiske basisfærdigheder i forskellige boldspilsammenhænge

Faglige forudsætninger

Underviser

Undervisnings- og arbejdsform

3 x 2½ PØ/TØ i 7 uger.

Litteratur

Halling, Anders m.fl.: Bolden i spil. Syddansk Universitetsforlag, 2005.
Kompendium.

Eksamensterminer

Ordinær eksamen efter 1. kvarter. Reeksamen efter 2. kvarter.

Indgår i følgende studieordninger

Bacheloruddannelsen i Idræt
Sidefag i Idræt

Studieordning og bedømmelse

1. del af sidefaget i idræt

  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur

Bacheloruddannelsen i idræt

  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur

Grundfaget i idræt

  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur

Sidefaget i idræt

  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur


Mundtlig eksamen med praktisk forevisning.

Bedømmes bestået/ikke bestået.

Intern censur

2 hverdage før eksamen trækker den studerende et spørgsmål, der lægger op til en praktisk forevisning samt en mundtlig fremlæggelse af et tema i relation til pensum. I bedømmelsen af præstationen lægges der ligelig vægt på de praktiske færdigheder og den mundtlige eksamination. Bedømmes individuelt.