Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Idræt for særlige målgruppper ( forår 2008 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau:
  • Semester/kvarter: 4. kvarter (3. studieår).
  • Timer per uge: 6-7
  • Deltagerbegrænsning: Maksimum 18.
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 6815

Formål

Formålet med kurset er, at den studerende tilegner sig en bred viden om en række særlige målgruppers muligheder for at dyrke idræt. Den studerende skal på baggrund af allerede erhvervede idrætslige kundskaber og færdigheder samt pædagogiske og sociologiske metoder opnå evnen til at vurdere hvorledes særlige grupper (grupper med særlige behov), kan involveres i konkrete idrætslige praksiser. Kurset vil med andre ord give de studerende et indblik i en række af de organisatoriske og didaktiske forudsætninger som aktiviteter for særlige målgrupper ofte fordrer.

Obligatorisk program

Der kræves deltagelse i minimum 3 af de 5 temadage.

Indhold

Kurset vil introducere de studerende for en række af de særlige politiske såvel som filosofiske og pædagogisk-didaktiske udfordringer der på forskellige vis relaterer sig særlige gruppers idrætsdeltagelse og ikke mindst de projekter som ofte understøtter en sådan . Derudover arbejdes der med tværfaglige perspektiver i tilknytning til begreber såsom diskurs, forskel, normalitet, integration og sundhed. Følgende målgrupper tænkes bearbejdet gennem 6 temadage:

Overvægtige børn og unge
Ældre
Personer med fysiske funktionsnedsættelser (fysisk handicappede)
Nydanskere
Vanskeligt stillede børn og unge
Personer med udviklingshæmning

 

Læringsmål

Ved kursets afslutning forventes den studerende at kunne

  • redegøre for særlige målgruppers behov og muligheder for fysisk aktivitet og idræt
  • vurdere særlige målgruppers muligheder i relation til specifikke fysiske aktiviteter
  • udarbejde forslag til praktiske aktiviteter i relation specifikke målgruppers behov
  • begrunde valg af aktiviteter med relation til fagets teoriområder

Faglige forudsætninger

At man har gennemført idrætsstudiet som sidefag, har uddannelsesmæssig eller erhvervsmæssig erfaring inden for et eller flere af de nævnte teoretiske områder eller har arbejdet med særlige målgrupper.

Underviser

Ekstern underviser i samarbejde med undervisere på Center for Idræt.

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen andrager 44 lektioner.

Der gennemføres 5 temadage á  5 lektioner med udgangspunkt i ovenstående målgrupper. Hver temadag vil fokusere på en særligt udvalgt målgruppe med såvel teoretisk som praktisk indhold.

9 lektioner anvendes til projektudvikling og igangsættelse.

10 lektioner vil blive anvendt til tværgående teoretiske temaer fra epistemologiske, pædagogiske, kulturelle samt sundhedsmæssige områder.

Der vil indgå 1-2 studiebesøg i relevante miljøer.

 

 

Litteratur

Vil blive meddelt umiddelbart inden kursusstarten.

Eksamensterminer

Ordinær eksamen efter 4. kvarter. Reeksamen i august.

Studieordning og bedømmelse

1. del af sidefaget i idræt

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

2. del af sidefaget i idræt

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

2. del af sidefagsuddannelsen i Idræt

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Grundfaget i idræt

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur


Den studerende (evt. i grupper på maks. 3 studerende) udvælger en målgruppe og planlægger med udgangspunkt i en målbeskrivelse enten en projektbeskrivelse eller tre træningsseancer.
Med udgangspunkt i denne planlægning udarbejdes en hjemmeopgave på maksimalt 8 sider pr. studerende. Hjemmeopgaven, der afleveres 3 hverdage før den mundtlige eksamination, danner udgangspunkt for den mundtlige eksamen, der er individuel og af 20 minutters varighed pr. studerende.
Bedømmelsen sker på baggrund af en helhedsvurdering af det skriftlige arbejde og den mundtlige fremlæggelse.
Intern censur. 7-trinsskalaen.