[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Den studerende skal tilegne sig viden om professionsteori, praksislæring og analysemetoder med henblik på at opnå forståelse for og indsigt i, hvordan professionsudøvelse i idræt (i bred forstand) finder sted og udvikles. Målet er, at den studerende på den baggrund skal kunne foretage konkrete undersøgelser af eget praksisfelt i forbindelse med et praktikophold som professionsudøver i f.eks. gymnasieskolen, en idrætsorganisation eller på en højskole.
Der kræves deltagelse i minimum 5 af de 7 seminarer.
Introduktion til grundlæggende metodiske diskussioner om casestudier og feltstudier i egen idrætskultur, roller og relationer i feltet, deltager-objektivering, samt analyser af institutionelle rum, diskurser og praksis
Professionsbegrebet i pædagogiske og sociologiske studier
Praksislæring og den reflekterende praktiker
Samarbejdsformer og jurisdiktioner i forbindelse med forskellige idrætsprofessioner
28 lektioner fordelt på 7 seminarer a 4 lektioners varighed. Dertil kommer praktikophold i 4-5 uger.
Bjørndal, Cato R.P. (2003):
Det vurderende øje Observation, vurdering og udvikling i undervisning og vejledning
. Forlaget Klim, Aarhus.
Schön; Donald A. (2000): Den reflekterende praktiker: hvordan professionelle tænker når de arbejder. Forlaget Klim. Aarhus.
Rønn, Carsten (2003): At studere praksis: praktikstudier i skolevirkelighed. Århus Dag- og
Aftenseminarium. Aarhus.
Dertil kommer kompendium udarbejdet til kurset.
Ordinær eksamen efter 3. kvarter. Reeksamen i august.
På baggrund af pensum og med inddragelse af praksisstudier fra praktikopholdet udarbejdes en skriftlig opgave på maks. 15 sider. 7-trinsskalaen. Ekstern censor.