Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Informationsvidenskabelig metode 1: Kvalitative metoder ( efterår 2007 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: E2007
  • Timer per uge: 3 forelæsningstimer og 2 øvelsestimer (varighed: 4 uger)
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 9701

Formål

De studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder: 

  • Videnskabsteoretiske diskussioner om kvalitativ forsknings kendetegn og
    videnskabelighed.
  • Metoder såsom det kvalitative forskningsinterview, deltagerobservation
    samt forskellige analyseteknikker
  • Brug af repræsentationer i systemudviklingsprocessen

De studerende skal opnå kompetencer i form af færdigheder inden for følgende områder: 

  • Kunne tilrettelægge og gennemføre kvalitative undersøgelser,
    eksempelvis i forbindelse med systemudvikling, organisationsanalyse,
    teknologivurdering og evalueringsopgaver.
  • Kunne reflektere over undersøgelsers metodiske kvalitet og
    videnskabelighed.

Formålet med disciplinen er, gennem teoretisk refleksion og praktiske øvelser, at opnå kendskab til kvalitativ forskning og metode. Der vil blive lagt vægt på historiske og videnskabsteoretiske diskussioner af eksempelvis videnskabelighed og forholdet mellem forsker og felt.

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor højgrad den studerende

  • kan gennemføre et mindre projektarbejde, hvor der afprøves forskellige metoder i en empirisk sammenhæng
  • kan sætte undersøgelsen ind i en begrebsmæssig kontekst indenfor feltet kvalitative metoder

Indhold

Faglige forudsætninger

Underviser

Peter Lauritsen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningsformen er forelæsninger, støttet af diskussioner og øvelser. Endvidere indgår et mindre projektarbejde som ramme om tilegnelsen af metoder til indsamling og analyse af empirisk materiale, herunder kvalitative interviews og deltagerobservation. Dansk

Litteratur

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i informationsvidenskab

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Prøven kan aflægges som enten undervisningsdeltagelse eller som en skriftlig eksamen med nærmere bestemmelser:

a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (75% tilstedevær samt godkendt aflevering af obligatoriske opgaver) afløses disciplinen. Opgaven kan, efter aftale med eksaminator, udarbejdes i tilknytning til eksterne partnere, eksempelvis en virksomhed eller lignende.

Prøveform: Undervisningsdeltagelse.
Censur og bedømmelse: Intern censur, bestået/ikke-bestået.
Vægtning: 5 ECTS-point

b) Prøven er en bunden skriftlig opgave, hvis emne formuleres af eksaminator udvalgt fra det samlede pensum. Omfanget skal være 12-15 sider ekskl. bilag.

Prøveform: Bunden skriftlig opgave.
Varighed: Der gives 4 uger til den skriftlige besvarelse.
Censur og bedømmelse: intern censur, bestået/ikke-bestået.
Vægtning: 5 ECTS-point