Intro til Design - Introduktion til Design og Programmering ( efterår 2007 )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
(se under Undervisnings- og arbejdsform)
-
Niveau:
Kandidat
-
Semester/kvarter:
Semester
-
Timer per uge:
3 timer om ugen med indlagte workshopdage og projektarbejde
-
Deltagerbegrænsning:
25
-
Undervisningssted:
Århus
-
Hovedområde:
Det Humanistiske Fakultet
-
Udbud ID:
8527
Formål
Introduktionskurset i Design og Programmering sætter fokus på IT-design og de processer, et designforløb gennemgår. Dit grundfag inddrages og
suppleres med kompetencer inden for interaktionsdesign, usability og participatory design. Hertil kommer programmeringsområder der støtter design: grafikprogrammering, interaktionsprogrammering, agentprogrammering, samt extreme programming.
Kurset sigter mod at danne grundlaget for en tværfaglig, erhvervsrettet
uddannelse.
Gennem uddannelsen vil du opnå kompetencer i at: tilrettelægge, gennemføre og dokumentere en designproces i forhold til den konkrete situation og de konkrete betingelser, udvikle og implementere prototyper, tilrettelægge, gennemføre og vurdere designscenarier, samarbejde i kreative udviklings- og samarbejdsprocesser, tilrettelægge og gennemføre design, implementation, test og evalueringer af brugergrænseflader og interaktionsformer, vurdere anvendeligheden af forskellige teorier, metoder og teknikker i forhold til design, test og evaluering af brugergrænseflader og interaktionsformer i konkrete situationer, formidle design-problemstillinger til relevante målgrupper
Indhold
Introduktion til Designprocesser giver et grundlæggende indblik i brugs- og kontekstorientede tilgange til interaktionsdesign. I undervisningen præsenteres du for
teori, teknikker og metoder relateret til eksperimentelle design- og implemteringsprocesser. Du får mulighed for at anvende din viden i praksis igennem projektorienterede
designaktiviteter, hvorigennem du opbygger en designportefølje frem mod udviklingen af et konceptuelt og delvist realiseret designobjekt. Undervisningsformen består af en kombination af teoretiske og metodiske oplæg samt arbejde
med konkrete metoder og teknikker.
Faglige forudsætninger
Grundfag i Informationsvidenskab, Suppleringsfag i ITO, 1. år Cand. IT ITO
Underviser
Jonas Fritsch
(med medvirken af Jesper Mosegaard og Peter Bøgh)
Undervisnings- og arbejdsform
På overbygningsfaget i Design og Designprocesser vil du gennem hele forløbet indgå i designrelateret projekt-arbejde i et kreativt studiemiljø. I vores designstudio vil hver designgruppe kunne indrette små projektnicher, hvor gruppen kan arbejde og udstille det igangværende arbejde. Det åbne læringsmiljø
giver god mulighed for at drøfte nye designidéer og visioner med medstuderende og undervisere i en kreativ atmosfære. Kurset kræver en selvstændig arbejdsindsats i
grupperne mellem forelæsninger. Ved brug af netbaserede dokumentationsværktøjer forsøger vi at skabe et nært kommunikationsrum mellem undervisere og
studerende under projektarbejdet.
Selve undervisningen vil bestå af forelæsninger, workshops og projektarbejde. Der vil udover underviseren være oplæg fra folk udefra både med en erhvervs- og forskningsmæssig baggrund.
Dansk/Engelsk
Litteratur
Kommer senere
Evt. udbydende faggruppe
DOP (Design og Programmering)
Titel
Intro til Design - Introduktion til Design og Programmering
ECTS
20
Har de stud. mulighed for at samarb. med en ekstern partner
Kurset lægger op til at de studerende indgår i en form for samarbejde med eksterne partnere i udformningen af de forskellige designaktiviteter.
Bedømmelse
Iflg. studieordning