Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Intro til Design - Introduktion til Design og Programmering ( efterår 2007 )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Semester
  • Timer per uge: 3 timer om ugen med indlagte workshopdage og projektarbejde
  • Deltagerbegrænsning: 25
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 8527

Formål

Introduktionskurset i Design og Programmering sætter fokus på IT-design og de processer, et designforløb gennemgår. Dit grundfag inddrages og suppleres med kompetencer inden for interaktionsdesign, usability og participatory design. Hertil kommer programmeringsområder der støtter design: grafikprogrammering, interaktionsprogrammering, agentprogrammering, samt extreme programming. Kurset sigter mod at danne grundlaget for en tværfaglig, erhvervsrettet uddannelse. Gennem uddannelsen vil du opnå kompetencer i at: tilrettelægge, gennemføre og dokumentere en designproces i forhold til den konkrete situation og de konkrete betingelser, udvikle og implementere prototyper, tilrettelægge, gennemføre og vurdere designscenarier, samarbejde i kreative udviklings- og samarbejdsprocesser, tilrettelægge og gennemføre design, implementation, test og evalueringer af brugergrænseflader og interaktionsformer, vurdere anvendeligheden af forskellige teorier, metoder og teknikker i forhold til design, test og evaluering af brugergrænseflader og interaktionsformer i konkrete situationer, formidle design-problemstillinger til relevante målgrupper

Indhold

Introduktion til Designprocesser giver et grundlæggende indblik i brugs- og kontekstorientede tilgange til interaktionsdesign. I undervisningen præsenteres du for teori, teknikker og metoder relateret til eksperimentelle design- og implemteringsprocesser. Du får mulighed for at anvende din viden i praksis igennem projektorienterede designaktiviteter, hvorigennem du opbygger en designportefølje frem mod udviklingen af et konceptuelt og delvist realiseret designobjekt. Undervisningsformen består af en kombination af teoretiske og metodiske oplæg samt arbejde med konkrete metoder og teknikker.

Faglige forudsætninger

Grundfag i Informationsvidenskab, Suppleringsfag i ITO, 1. år Cand. IT ITO

Underviser

Jonas Fritsch (med medvirken af Jesper Mosegaard og Peter Bøgh)

Undervisnings- og arbejdsform

På overbygningsfaget i Design og Designprocesser vil du gennem hele forløbet indgå i designrelateret projekt-arbejde i et kreativt studiemiljø. I vores designstudio vil hver designgruppe kunne indrette små projektnicher, hvor gruppen kan arbejde og udstille det igangværende arbejde. Det åbne læringsmiljø giver god mulighed for at drøfte nye designidéer og visioner med medstuderende og undervisere i en kreativ atmosfære. Kurset kræver en selvstændig arbejdsindsats i grupperne mellem forelæsninger. Ved brug af netbaserede dokumentationsværktøjer forsøger vi at skabe et nært kommunikationsrum mellem undervisere og studerende under projektarbejdet. Selve undervisningen vil bestå af forelæsninger, workshops og projektarbejde. Der vil udover underviseren være oplæg fra folk udefra både med en erhvervs- og forskningsmæssig baggrund. Dansk/Engelsk

Litteratur

Kommer senere

Evt. udbydende faggruppe

DOP (Design og Programmering)

Titel

Intro til Design - Introduktion til Design og Programmering

ECTS

20

Har de stud. mulighed for at samarb. med en ekstern partner

Kurset lægger op til at de studerende indgår i en form for samarbejde med eksterne partnere i udformningen af de forskellige designaktiviteter.

Bedømmelse

Iflg. studieordning