Kommunikations- og kampagneplanlægning ( efterår 2007 )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
(se under Undervisnings- og arbejdsform)
-
Niveau:
Kandidat
-
Semester/kvarter:
Semester
-
Timer per uge:
3 timer, Se undervisnings- og arbejdsform.
-
Deltagerbegrænsning:
25
-
Undervisningssted:
Århus
-
Hovedområde:
Det Humanistiske Fakultet
-
Udbud ID:
8516
Formål
1. at tilegne sig et kommunikationsteoretisk grundlag for praktisk
tilrettelæggelse af virksomheders, organisationers og offentlige myndigheders (eksterne) strategiske kommunikation (kampagner). 2. at forstå og anvende en fremgangsmåde for planlægning og evaluering af strategisk kommunikation. 3. at arbejde med det teoretiske grundlags praktiske betydning for strategi og handlingsplan inden for rammerne af denne model. 4. at opnå kvalifikationer som afsendere i samarbejde med reklame-, medie-, kommunikations- og analysebureauer
Indhold
Fagligt indhold
Kurset bygger på den grundopfattelse, at alle mennesker - også i kommunikationssammenhæng - har en teoretisk forståelse, der styrer deres
opfattelse af, hvordan verden er skruet sammen, og hvordan ting kan gøres.
Ethvert valg af fremgangsmåde og værktøj til strategisk kommunikation er
bestemt af afsenderens opfattelse af, hvordan kommunikation fungerer/virker,
herunder hvordan modtagerne (for)bruger og reagerer på medieformidlet og
interpersonel kommunikation. Kommunikationspraksis er teoretisk styret.
I dette perspektiv arbejdes med kommunikationsteoriens grundmodeller og
seks udvalgte teoretiske emner, der traditionelt henføres til det
samfundsvidenskabelige kommunikationsparadigme: overtalelsesteori, effektmodeller, uses and gratifications teori, teori om mødet mellem medieformidlet og interpersonel kommunikation, diffusionsteori og teori om kommunikationsstyrke og
informationskløfter.
Med udgangspunkt i en kampagneteoretisk model og en arbejdsmodel for
praktisk kampagnearbejde fokuserer kurset på teorien og dens praktiske anvendelse
og konsekvenserne for kampagneplanlægningens strategiske baggrund. Arbejdet med den strategiske kommunikations handlingsplan tages op efter behov.
Betinget af deltagernes ønske til gennemgang af det læsestof, der hører til kurset, inddrager kurset i størst muligt praktisk omfang arbejde med eksempler, øvelser og
cases.
Med henblik på strategisk kommunikation skal kurset træne deltagerne i praktisk anvendelse af deres medie- og kommunikationsteoretiske indsigt, kvalificere
deltagerne til at fungere som projektansvarlig og give deltagerne en vis indsigt i
hvordan kommunikationsbranchen tænker og arbejder.
Faglige forudsætninger
Grundfag eller Suppleringsfag i Medievidenskab. Kurset foregår på kandidatniveau og kan være specialeforberedende. Kurset tager udgangspunkt i forudsætninger vedrørende metode, mediesystem og
kommunikationsteori (især receptionsteori, semiotik og retorik), der svarer til den medievidenskabelige grund- og suppleringsuddannelse
Underviser
Preben Sepstrup
Undervisnings- og arbejdsform
Undervisningsform
Kursusdeltagerne får en plan for forløbet. Deltagerne opdeles i grupper på én, to eller tre personer, der på skift fortæller, hvad de finder vigtigt, interessant, overraskende, er kritiske i forhold til, gerne vil have gennemgået / uddybet. I forbindelse med øvelsesarbejdet kan grupperne også skulle lave mindre oplæg til videre gruppe- eller plenumarbejde.
Indfrielse af kursets faglige og kompetencemæssige mål kræver en (pro)aktiv og selvstændig egenindsats, og at deltagerne reserverer plads i kalenderen til alle lektioner.
Dansk
Litteratur
Obligatorisk læsning (pensum)
(I alt 657 sider)
1: Preben Sepstrup: Tilrettelæggelse af information kommunikations- og kampagneplanlægning, Academica 2006, [ca. 350 sider]
(boghandel; bestilles til Århus Bogcafé. 2. udgave kan ikke bruges)
2: Preben Sepstrup: Tilrettelæggelse af information kommunikations- og kampagneplanlægning, digital del (www.academica.dk/TAI)
[svarer til ca. 200 sider)
3: Everett M. Rogers: Mass Media and Interpersonal Communication. In Gary
Gumpert og Robert Cathcart: Inter/Media. Interpersonal Communication in a
Media World. Oxford University Press: 192-213, 1979 [21 sider]
(jvf. mundtlig besked)
4: Torben Pilegaard Jensen og Anders Holm: Danskernes læse-regne-færdigheder i internationalt lys, AKF-forlaget, 2000, kapitel 1: Sammenfatning og
konklusion [5 sider] ogkapitel 3: Danskernes færdigheder [17 sider]
To gode resuméer på www.akf.dk/udgivelser/2000/laese-regne/
(maj 2006) og www.akf.dk/udgivelser/akfnyt/2000_4/03_laese_regne/ (maj 2006).
Rapporten kan downloades fra førstnævnte adresse.
5: Gudrun Christensen og Preben Sepstrup: Netværksstrategi i praksis.
Sundhedsstyrelsen, 2002. [46 sider]
(Sundhedsstyrelsens Publikationer, c/o Schultz Information.
Download fra www.sst.dk//Netværksstrategi/index.html (januar 2006)
6: Jesper Christensen og Flemming Søgaard Sørensen: Kommunikation og sociale
netværk. In Information til tiden. Betænkning nr. 1342, Bilag 7,
Forskningsministeriet: 83-10, 1998 [18 sider]
Betænkning 1432, herunder bilagene kan downloades fra
Forskningsministeriet " rapporter:
www.videnskabsministeriet.dk/cgi-bin/doc show.cgi?doc_id=4228&doc_type=37&markwords=%22Information+til+tiden%22 (maj 2006)
Evt. udbydende faggruppe
Metodeteori og medieproduktionanalyse, Mediesystemanalyse og kommunikationstilrettelæggelse
Titel
Kommunikations- og kampagneplanlægning
ECTS
10 / 15 / 20
Har de stud. mulighed for at samarb. med en ekstern partner
I eksamensprojekt
Bedømmelse
Iflg. studieordning