Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Mediereceptionsanalyse ( efterår 2007 - 20 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: E2007
  • Timer per uge: 3 forelæsningstimer
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 9724

Formål

Den studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder indenfor følgende områder:

  • Viden om forbrugsmønstre ved forskellige medier og sociale og kulturellse kontekster for disse.
  • Viden om receptionsteori, metodeteori og forskningstraditioner knyttet til publikumsforskningen.
  • Færdighed i analyse af relationen mellem medierne og publikums mediebrug og -reception
  • Forståelse for metodiske problemstillinger, der knytter sig til at gennemføre kvantitative og kvalitative publikumsanalyser.
  • Færdighed i anvendelsen af kvantitative og kvalitative metoder i analysen af mediebrug og -reception, herunder brug af databaser over mediebrug.
  • Færdighed i anvelse af receptions- og metodeteori i empirisk praksis.
  • Færdighed i analyse af empiriske data i et receptions- og metodeteoretisk perspektiv.
  • Indsigt i anvendelse af forskellige kvalitative og kvantitative metodiske redskaber i publikumsanalysen.

Gennem arbejdet med den faglige substans skal de studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer:

  • Kunne planlægge og gennemføre kvantitative og kvalitative undersøgelser.
  • Kunne omsætte teori til empirisk praksis.
  • Kunne sætte empirisk praksis i teoretisk perspektiv.
  • Kunne vurdere resultater af kvantitative og kvalitative metoder i analysen af mediebrug og -reception.
  • Kunne identificere og analysere medieforbrugsmønstre.
  • Kunne forklare og vurdere mediebrugen i forhold til bredere sociale og kulturelle faktorer.
  • Kunne indgå i faglige samarbejdsrelationer og tilrettelægge et projektarbejde.
  • Kunne organisere projekter, hvor der arbejdes empirisk med konkrete modtagere og eventuelle eksterne samarbejdspartnere.

Formålet med disciplinen er at give de studerende viden om, forståelse af og flrdighed i analysen af relatinoen mellem medier og publikum samt mønstre i denne relation. Der arbejdes med et teoretisk og et metodisk perspektiv. Teoretisk introduceres til receptionsteorier og forskningstraditioner inden for publikumsforskningen i skæringspunktet mellem humaniora og samfundsvidenskab. Metodisk introduceres til kvantitative og kvalitative tilgange og til publikumsforskningen både metodeteoretisk og i form af praktiske redskaber. Forløbet foregår i en vekselvirkning mellem teoretisk og metodisk introduktion samt øvelser og de studerendes egne empiriske receptionsanalyser. I disse skal de studerende opstille og gennemføre egne undersøgelsesprojekter samt anvende og reflektere over relevante teoretiske og metodiske tilgange.

Eksamensfordringer
Den studerende skal opstille eget empirisk receptionsprojekt og skal kunne beskrive og vurdere sammenhængen mellem de enkelte medier og brguerne. Den studerende skal derved demonstrere færdighed i at gennemføre kvantitative og/eller kvalitative receptionsanalyser på et receotionsteoretisk og metodisk reflekteret grundlag.

Indhold

Faglige forudsætninger

Underviser

Unni From & Karen K. Povlsen

Undervisnings- og arbejdsform

Dansk

Litteratur

Bedømmelse

Prøven kan aflægges på to måder:
a) Hvis den studerende aktivt, regelmæssigt og tilfredsstillende har fulgt undervisningen samt afleveret mindre opgaver i forløbet, er prøven en fri hjemmeopgave i kombination med en mundtlig eksamen. I eksaminationen tages der udgangspunkt i den skriftlige eksamensopgave med inddragelse af pensum. Den skriftlige eksamensopgaves omfang er 20-25 sider for én studerende herefter 15-20 sider for hver efterfølgende gruppedeltager. Den mundtlige del af eksamen har form af en diskussion mellem eksaminator og eksaminanderne. Varighed 30 minutter pr. studerende, inkl. censur.

Prøveform : Individuel prøve eller gruppeprøve med individuel bedømmelse. Mindst 10 sammenhængende sider fra hver deltager i en gruppeprøve skal kunne vurderes individuelt.
Censur og bedømmelse: Ekstern censur, 7-trins skala. Der gives en samlet karakter, hvor hovedvægten lægges på den skriftlige del af prøven.
Vægtning: 20 ECTS point.

b) Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden, skriftlig hjemmeopgave i kombination med en mundtlig eksamen. I eksaminationen tages der udgangspunkt i den skriftlige eksamenopgave med inddragelse af pensum. Den skriftlige eksamensopgaves omgang er 25-30 sider for én studerende herefter 20-25 sider for hver efterfølgende gruppedeltager. Den mundtlige del af eksamen har en form af en diskussion mellem eksaminator og eksaminanderne. Varighed 40 minutter pr. studerende, inkl. censur.

Prøveform: Individuel prøve eller gruppeprøve med individuel bedømmelse. Mindst 10 sammenhængende sider fra hver deltager i en gruppeprøve skal kunne vurderes individuelt.
Varighed: 30 dage
Censur og bedømmelse: Ekstern censur, 7-trins skala. Der gives en samlet karakter, hvor hovedvægten lægges på den skriftlige del af prøven.
Vægtning: 20 ECTS