Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Multimedieprogrammering(Informationsvidenskab, linie B) ( efterår 2007 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: E2007(1. kvarter)
  • Timer per uge: 2 forelæsningstimer og 4 øvelsestimer
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 9730

Formål

De studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:

  • Kendskab til objektorienteret modellering og programmering.
  • Kendskab til fundamentale programmeringssproglige udtryksmidler samt principper og teknikker for deres brug til konstruktion af programmer.
  • Kendskab til udvalgte klassebiblioteker og frameworks, herunder collection- og GUI-frameworks.
  • Erfaring i beskrivelse, løsning og programmering af mindre opgaver.
  • Fortrolighed med interaktionsprogrammering gennem anvendelse og udvikling af programmel til web-anvendelse samt Flash el. lign.
  • Analytiske færdigheder i design af programmer og planlægning af deres interaktion
  • Praktiske færdigheder og erfaring med at udvikle kørende prototyper
  • Analyse af og refleksion over brugssituationer og tilhørende informationsstrukturer
  • Udvikling mindre prototyper

Gennem arbejdet med den faglige substans skal de studerende erhverve sig
følgende faglige kompetencer:

  • Evne til at anvende forskellige it-værktøjer til objektorienteret modellering og programmering af mindre it-systemer
  • Evne til at analysere, beskrive og programmere enkle problemstillinger
  • Evne til at anvende fundamentale programmeringssproglige udtryksmidler hensigtsmæssigt i forhold til en foreliggende problemstilling
  • Evne til at designe et interaktionsforløb
  • Evne til at udvikle en kørende prototype til web-anvendelse eller Flash.el. lign.
  • Evne til at analysere en brugssituation i relation til hypermedier/web 
  • Evne til at reflektere over de deri boende informationsstrukturer i forhold til eksisterende systemer
  • Evne til at designe og konstruere et (almindeligvis web-baseret) system til understøttelse af brugssituationen.

Disciplinen omhandler grundlæggende principper for og teknikker til systematisk konstruktion af programmer, specielt objektorienterede programmer. I disciplinen behandles teknikker til forskellige abstraktionsniveauer og overgangen herimellem, dels modelniveau, hvor der behandles
emner som begrebsmodellering og struktureringsformer, dels 30 programniveau, hvor fokus er på hvorledes programmer realiseres ved hjælp af forskellige teknikker.

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • demonstrerer forståelse af principper for og begreber i programmering
  • kan diskutere og modificere et mindre program af egen tilvirkning.

Indhold

Faglige forudsætninger

Underviser

Michael Caspersen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen veksler mellem forelæsninger og øvelser Dansk

Litteratur

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i informationsvidenskab og multimedier

  • Mundtlig + praktisk, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Prøven aflægges på følgende måde:

Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (75% tilstedevær samt godkendt aflevering af obligatoriske opgaver) er prøven en praktisk prøve, hvor den studerende diskuterer og modificerer et foreliggende program. Prøven afvikles midtvejs i semestret
(5. kvarter).

Prøveform: Praktisk og mundtlig prøve
Forberedelse: Ingen forberedelsestid
Varighed: 30 min. inkl. censur
Censur og bedømmelse: Intern censur, bestået/ikke-bestået
Vægtning: 5 ECTS

Undervisning og eksamination varetages af Det Naturvidenskabelige
Fakultet.