Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Organisationsanalyse ( efterår 2007 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: E2007
  • Timer per uge: 3 forelæsningstimer og 2 øvelsestimer
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 9709

Formål

Den studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og analytiske færdigheder inden for følgende områder:

  • Organisationsteori og sociologisk teori, med særligt henblik på at analysere IT i relation til sociale praksisser
  • Teorier om forholdet mellem teknologi, organisation og social praksis
  • Teori og begrever om indførelse og anvendelse af It i Organisationer

Gennem arbejdet med den faglige substans skal de studerende erhverve sig følgende faglige konpetencer:

  • kunne koble teori, metode og praksis
  • kunne analysere organisationer og sociale praksisser ud fra forskellige perspektiver
  • kunne analysere organisationer og sociale praksisser, herunder IT-relaterede aktiviteter ud fra et analytisk fleksibelt perspektiv
  • kunne intervenere og agere analytisk og sensativt i komplekse omgivelser

Disciplinen skal sætte de studerende i stand til at analysere og forstå sociale og kommunikative dimensioner i organisationer med vægt på samspillet mellem ledelse, arbejdsprocesser og informationsteknologi. Eksaminanden skal kunne beherske teorier og metoder indeholdt i pensum med henblik på at analysere organisationer og sociale praksisser.

Indhold

Faglige forudsætninger

Underviser

Peter Lauritsen og Claus Bossen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningsformen er forelæsninger, støttet af diskussion og øvelser.

Dansk

Litteratur

Bedømmelse

Prøven kan aflægges på én af to måder:

a)Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen er prøven en portfolioeksamen , hvor der i løbet af undervisningsforløbet afleveres et antal skriftlige opgaver. Det samlede omfang er 20-30 sider.

Prøveform: Individuel prøve
Censur og bedømmelse: Ekstern cersur, 7-skala
Vægtning: 15 ECTS-point

b) Prøven er en bunden, skriftlig opgave, der kan bestå af flere enkeltopgaver. Omfanget af opgaven er 25-30 sider.

Prøveform: Individuel prøve
Varighed: Der gives 4 uger til den skriftlige besvarelse
Censur og bedømmelse: Ekstern censur, 7-skala
Vægtning: 15 ECTS-point