Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Perspektiver på Multimedier MM KA (linie MM) ( efterår 2007 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: E2007
  • Timer per uge: 3 forelæsningstimer og 2 øvelsestimer
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 10576

Formål

De studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:

  • Viden om multimediernes formsprog
  • Kendskab til multimediernes kultur- og æstetik-historiske forudsætninger.
  • Kendskab til multimediegenrer og -værker inden for digital æstetik.
  • Kendskab til og forståelse af centrale opfattelser af interaktive teknologier, herunder multimedier, som teknisk, socialt og kulturelt fænomen.

Gennem arbejdet med den faglige substans skal de studerende erhverve sig følgende faglige kompetencer:

  • Evne til at forstå og vurdere digitale mediers æstetiske udtryksmuligheder.
  • Kunne analysere og udtrykke sig skriftligt og argumentativt om æstetiske problemstillinger i digitale medier.
  • Evne til at formidle vurderinger af ITs kulturelle og æstetiske dimensioner.
  • Kunne analysere og fortolke digital kunst og underholdning.
  • Grundlæggende forståelse for kulturelle og æstetiske dimensioner i øvrige anvendelser af digitale medier.
  • Evne til at indgå i en faglig dialog om IT ud fra æstetiske kriterier.
  • Evne til at diskutere multimedier som et tværfagligt felt samt at agere og reflektere i dette.

Kurset beskæftiger sig med historiske og aktuelle perspektiver på informationsteknologi, og afsøger de sociale, kulturelle og æstetiske betydninger. Kurset lægger op til en kritisk refleksion over interaktive teknologiers (herunder multimediers) kulturelle og samfundsmæssige betydning.

Kurset er tværfagligt - datalogisk og humanistisk - organiseret omkring nedslag i teorihistorisk centrale tekster, og er dermed specifikt introducerende til multimedieuddannelsens tværfaglighed, og de involverede fagligheders fælles grundlag.

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • demonstrerer forståelse for multimediers historiske og aktuelle betydning i forskellige kontekster
  • analyserer og diskuterer konkrete problemstillinger ved hjælp af begrebsdannelsen

Indhold

Faglige forudsætninger

Underviser

Søren Pold og Olav Bertelsen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen veksler mellem forelæsninger, studenteroplæg og øvelser Dansk

Litteratur

Bedømmelse

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • 5 xxxxx
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur
  • 5 xxxxx

Prøven kan aflægges på en af følgende måder
b) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen, herunder aflevering af skriftlige øvelser, er prøven en mundtlig prøve med udgangspunkt i et af flere på forhånd annoncerede spørgsmål. Prøven afvikles midtvejs i semestret (1. kvarter).

Prøveform: Individuel prøve
Varighed: 30 min. incl. censur

b) Prøven er en fri skriftlig opgave, med efterfølgende mundtlig eksamination. Opgaven skal være 10 - 15 sider. Der foretages en helhedsvurdering af den skriftlige opgave og den mundtlige prøve, der
afvikles midtvejs i semestret (1. kvarter)

Prøveform: Individuel prøve
Forberedelse: Der gives 4 uger til den skriftlige opgave
Varighed: Den mundtlige prøve varer i 30 min. incl. censur

Undervisning og eksamination varetages af Det Naturvidenskabelige Fakultet.