Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Studium generale ( efterår 2007 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: E2007
  • Timer per uge: 3 forelæsningstimer og 2 øvelsestimer
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 9710

Formål

Den studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og analytiske færdigheder inden for følgende områder:

  • viden om centrale videnskabsteoretiske traditioner og positioner, herunder empirisme, rationalisme, hermeneutik og fænomenologi.
  • kendskab til væsentlige videnskabelige problemstillinger af filosofisk, idéhistorisk, teoretisk og videnskabelig-metodologisk art, herunder også til humanioras historiske og aktuelle status som lærdoms- og videnskabsintitution.
  • kendskab til videnskabs- og teknologifilosofiske begreber om sammenhænge mellem vendskab, menneske og teknologi.

Gennem arbejdet med den faglige substans skal de studerende erhverve sig følgende faglige kompetencer:

  • kunne systematisk behandle erkendelsesteoretiske emner, eksempelvis forholdet mellem data og tænkning, repræsentation og virkelighed.
  • kunne føre en kritisk, traditionsbevidst diskussion om de informationsvidenskabelige positioners grundlag, placering og bæredygtighed.
  • kunne anvende centrale videnskabsteoretiske begreber og teorier til beskrivelse af relationerne mellem menneske, videnskab og teknologi.

Formålet med disciplinen er at erhverve sig en række sammenhængende begreber til en kritisk bedømmelse af det teoretisk-filosofiske grundlag under informationsvidenskabens forskningstraditioner og positioner. Disciplinen består af en indføring i videnskabsteoretiske problemstillinger at såvel fagrelateret som general humanistisk, natur- og samfundsvidenskabelig art. Der lægges særlig vægt på behandlingen af problemstillinger, som spiller en central rolle i informationsvidenskabelige kontekster, herunder hvilke almene opfattelser af menneske, viden, artefakt og virkelighed, der bliver forudsat i fagvidenskabelige teorier om informationsteknologi.

Den studerende skal kunne demonstrere oversigtligt kendskab til væsentlige videnskabelige problemstillinger af filosofisk, idéhistorisk, teoretisk og videnskabelig-metodologisk art, herunder også humanioras historiske og aktuelle status som lærdoms- og videnskabsinstitution. Endvidere skal kendskabet til sammenhænge og forskelle mellem humanistiske, naturvidenskabelige og samfundsvidenskabelige demonstreres.
I den fagrelaterede del lægges vægt på kendskab til samspillet mellem informationsvidenskab og viden.

Indhold

Faglige forudsætninger

Underviser

Finn Olesen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningsformen er forelæsninger, støttet af diskussioner og øvelser. Dansk

Litteratur

Bedømmelse

Prøven kan aflægges på én af to måder:

a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen er prøven en fri skriftlig opgave, hvis emne aftales med eksaminator. Omfanget er 12-15 sider pr. eksaminand.

Prøveform: Individuel prøve eller gruppeprøve med højest 3 deltagere
Censur og bedømmelse: Intern censur, 7-skala
Vægtning: 10 ECTS-point

b) Prøven er en skriftlig eksamen i et af eksaminator godkendt pensum, af et vejledende omfang på 500 sider. Omfanget er 15-20 sider pr. eksaminand. På baggrund af pensum stilles mindst fire og højest seks spørgsmål. Heraf besvarer eksaminanden efter eget valg et af spørgsmålene.

Prøveform: Individuel prøve eller gruppeprøve, hvori højest tre studerende kan deltage
Varighed: Der gives 4 uger til den skriftlige besvarelse
Censur og bedømmelse: Intern censur, 7-skala
Vægtning: 10 ECTS-point