Webkommunikation - design, branding, troværdighed og storytelling ( efterår 2007 )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
(se under Undervisnings- og arbejdsform)
-
Niveau:
Kandidat
-
Semester/kvarter:
Semester
-
Timer per uge:
3 timer
-
Deltagerbegrænsning:
40
-
Undervisningssted:
Århus
-
Hovedområde:
Det Humanistiske Fakultet
-
Udbud ID:
8458
Formål
Forløbet kvalificerer de studerende til at have webkommunikation som arbejdsområde og opdyrker de studerendes analystiske kompetencer i forhold til websites.
Indhold
Effektiv webkommunikation kræver en bred vifte af kvalifikationer. Fra designpraksisser over kommunikationsteori til det æstetiske og retoriske udtryk. Kurset tilbyder en kritisk og analytisk introduktion til webkommunikationens teoretiske felter. Sideløbende vil vi arbejde praktisk og konstruktivt med webkommunikation i mindre workshops og øvelser. Det praktiske arbejde vil forberede de studerende til at kunne arbejde med et praktisk projekt som eksamensopgave.
Konkret vil vi arbejde teoretisk og praktisk med flg. emner:
Journalistisk formidling: Hvilke rammer sætter mediet for skriften.
Interfacedesign: Det visuelles udtryk og komposition i sitets helhed.
Storytelling og oplevelsesdesign: vi konceptualiserer og kontekstualiserer den nyeste trend på nettet - på Diesels hjemmeside kan man fx ikke se prisen på et par bukser, men i stedet er sommerkollektionen ironisk iscenesat i et idylliseret forestilling om global opvarmning, hvor der er papegøjer på Markuspladsen, palmer om Eiffeltårnet og badetøjsmodellerne poserer side om side med pingviner.
Troværdighed: Via retorikken tager vi et samlet blik på kommunikationspraksissen - ville Diesels hjemmeside fungere, hvis de brugte en anden appelform end patos? Ville sitet med logos som appelform blive til en nøgtern sagsfremstilling og med etos til en beskrivelse af Diesels position i fht. global opvarmning? Kort sagt: hvordan kan retorik såvel som storytelling indgå som brandingstrategi.
Website usability: Vi fokuserer på metoder, der kan situere brugeren og evaluere interfacet og websitets kontekst. Vi vil også kigge kritisk på usability-traditionens blinde vinkel: at godt design ikke nødvendigvis er lig med at knappen er anbragt det perfekte sted, men at "knappens" placering i stedet underbygger sitets funktion og formål.
Faglige forudsætninger
Grundfag eller Suppleringsfag fra IMV
Underviser
Christian Winther Bech
Undervisnings- og arbejdsform
Forelæsninger, workshops, mindre øvelser som oplæg til diskussion
Dansk
Litteratur
Thyssen, Ole: Æstetisk kommunikation
Ditlevsen, M. G. et al: Sprog på arbejde
Preece, Rogers & Sharp: "Interaction design"
Hoff-Clausen, Elisabeth: "Set gennem nettet organisationers troværdighed
på hjemmesider".
James C. McCroskey: An introduction to
rhetorical communication Manovich, Lev: "The Language of New Media".
Evt. udbydende faggruppe
Mediesystemanalyse og kommunikationstilrettelæggelse, KFL
Titel
Webkommunikation design, branding, troværdighed og storytelling
ECTS
10 / 15 / 20
Har de stud. mulighed for at samarb. med en ekstern partner
I høj grad. Kurset understøtter eksternt samarbejde og jeg er behjælpelig med at formidle kontakt til eksterne partnere, hvis de studerende ønsker det.
Bedømmelse
Iflg. studieordning