Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Kina-studier: Kultur: emneområde, 3. sem. ( efterår 2007 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau:
  • Semester/kvarter:
  • Timer per uge: 2
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 8926

Formål

Indhold

20 Years of Chinese Rock 'n' Roll: Still a Revolution?

20 år med kinesisk Rock 'n' Roll: Stadigvæk en revolution?

I sommeren 2006 fejrede Kinas rockmusikere 20 års jubilæum for deres profession i Beijing. I løbet af dette forholdsvise korte tidsrum er kinesisk rockmusik ikke blot blevet ledsaget af PRC's reformpolitik, men er også blevet én af deres aktiv aktører og ændrede sig fra at være et undergrundsfænomen til at være en både kommerciel og populær forbrugsenhed og en ny livsstil. Seminaret rummer et overblik over Kinas rockhistorie og det skal give indsigt i forskellige perioder og stilarter. Derudover studeres de vigtige sange nøje og der tilstræbes en udforskning af kulturelle og sociale betydninger af kinesisk rock i en globaliseret verden.   

1. Introduktion: Oversigt, litteratur og metodologi
2. 1980erne: Politik og populær musik i "den nye tidsalder"
3. Den nye lange march: Cui Jian
4. Tiananmen 1989: "The Soundtrack"
5. Populær Propaganda: Mao Zedong, "The Red Sun" og "Red Rock" (1992-1993)
6. Rock med "Chinese Characteristics": "Tang Dynasty" og "Again" 
7. Kina avantgarde: Populær kultur og udenlandske interesser 
8. Taiwan*s Rock Records & Tapes: Håndtering af Kinas "nye musik"
9.  Rock, kvinder og køn (Cobra, Hang on the Box)
10. Moderne Sky Records og "Beijing New Sound" (1997)
11. underground, subkultur og stilarter
12. Stadigvæk en revolution? Opsummering, diskussion og spørgsmål

Video: "Rhythms of the World: Rock Music in China" (BBC, 1990);
Film: "Beijing Bastards", dir. Zhang Yuan, Beijing 1993.

 

 

 

Faglige forudsætninger

Underviser

Andreas Steen

Undervisnings- og arbejdsform

Engelsk

Litteratur

Baranowitch, Nimrod: China' s New Voices. Popular Music, Ethnicity, Gender and Politics, 1978-1997, Berkeley : University of California Press 2003, 332p.

Barmé, Geremie, "The Greying of Chinese Culture", in: China Review 1992, Hongkong, Kap.13, pp. 1-52.

De Kloet, Jeroen, "Let him Fucking See the Green Smoke Beneath my Groin": The Mythology of Chinese Rock", in: Dirlik, Arif and Zhang Xudong (eds.), Postmodernism & China, Durham/London: Duke Univ. Press, 2000, p. 239-274.

Ho, Wai-Chung, "Social Change and Nationalism in China' s Popular Songs", in: Social History, Vol. 31, No. 4, Nov. 2006, p. 435-453.

Jones, Andrew F., Like a Knife - Ideology and Genre in Contemporary Chinese Popular Music, New York/Ithaka 1992, 180p.

Steen, Andreas, Sound, Protest and Business. Modern Sky Co. and the New Ideology of Chinese Rock, in: Berliner China-Hefte, Nr. 18, 2000, 40-64.

Zha Jianying: China Pop. How Soap Operas, Tabloids, and Bestsellers are Transforming a Culture, New York 1995, 210p.

Yan Jun : Didixia. Xin yinyue qianxingji 00 . °óP\L° , Beijing 2002, 402p.

Cui Jian / Zou Guoping e / hýs : Ziyou fengge ê1Î< , Guilin 2001, 230p.

Lu Lingtao FÌ? / Li Yang N (eds.): Nahan weile Zhongguo cengjing de yaogun P?:?-ýþÏ?GÚ , Guilin 2003, 423p.   

 

Further reading:

Barmé, Geremie (ed.), Shades of Mao: The Posthumous Cult of the Great Leader, London / New York : East Gate Book 1996.

Chong, W. L., Young Chinas Voice of the 1980s: Rock Star Cui Jian, in: China Information, Vol. VI, No.1, 1991, 55-74.

Frith, Simon, (ed.), World Music, Politics and Social Change, Manchester 1989.

Garofalo, Reebee (ed.), Rockin' the Boat - Mass Music and Mass Movements, Boston 1992.

Gold, Thomas B., "Go with your feelings - Hongkong and Taiwan Popular Cul­ture in Greater China", in: The China Quarterly, No. 136, 1993, 907-925.

Pratt, Ray, Rhythm and Resistance - Explorations in the Political Uses of Popular Music, New York 1990.

Schell, Orville, Discos and Democracy - China in the Throes of Reform, New York 1989.

Schell, Orville, Mandate of Heaven: A New Generation of Entrepreneurs, Dissidents, Bohemians and   Technocrats lays Claim to China s Future, New York : Simon & Schuster 1994.

Wasserstrom, Jeffrey N. and Perry, Elizabeth J. (ed.), Popular Protest and Political Culture in Modern China (Second Edition), Boulder , Colorado 1994.

Steen, Andreas, Der Lange Marsch des Rock 'n' Roll. Pop- und Rockmusik in der Volksrepublik China, Hamburg/Münster 1996.

Tid og sted

torsdag          12-14, 1328-026

Bedømmelse

Bunden, skr. hj.opg. med 8 døgns afleveringsfrist