Designhistorie 1 ( efterår 2007 )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
(se under Undervisnings- og arbejdsform)
-
Niveau:
Kandidat og Sidefag
-
Semester/kvarter:
Efterår 2007
-
Timer per uge:
3
-
Deltagerbegrænsning:
Ingen
-
Undervisningssted:
Århus
-
Hovedområde:
Det Humanistiske Fakultet
-
Udbud ID:
8575
ECTS
15
Titel
Designhistorie 1
For kandidatstuderende udbydes forløbet som Emnestudium.
Formål
De studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:
-
Overblik over og indsigt i grundtræk af moderne designhistorie
-
Forståelse for designs kulturelle og sociale kontekster
-
Indsigt i designhistoriografi
-
Analytiske og metodiske færdigheder ift. design
Indhold
Den praktiske formgivnings historie har fra 1700-tallet og frem haft stor sammenhæng med den øvrige moderne kultur, der udviklede sig af den romantiske. Der er afgørende forbindelser til de politiske og kulturelle utopier og til moderne kunst og arkitektur. Det er netop med denne stadig større sammenhæng og betydning, som formgivningen blev tillagt i den teoretiske refleksion, at vi kan sige, at den udviklede sig fra kunstindustri og brugskunst til design. En historisk gennemgang må både følge formudviklingen i objekter og produktkultur og perspektivere bredt med sideløbende udviklinger i kunst og arkitektur.
Faglige forudsætninger
åben for alle under forudsætning af ledige pladser
Underviser
Anne Mette Laursen
Undervisnings- og arbejdsform
Forløbet vil bygge på læsning af centrale kildetekster fra historien. Vi fordeler teksterne fra begyndelsen, således at der bliver oplæg og diskussion om teksterne blandet med mine perspektiveringer.
Dansk
Litteratur
Grundbogen til forløbet er David Raizman "History of Modern Design", 2004. Nikolaus Pevsner "Pioneers of Modern Design" fra 1936. Genoptrykt i utallige, billige oplag. Kan læses til sammenligning som den første historiske fremstilling.
Tidspunkt
Onsdag 8-11
Første undervisningsgang: 12. september
Bygning og lokale
Bygn. 1584, lokale 116
Bedømmelse
mundtlig