Emnestudium: Museologi/Udstillingsæstetik ( efterår 2007 )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
(se under Undervisnings- og arbejdsform)
-
Niveau:
Kandidat og Sidefag
-
Semester/kvarter:
Efterår 2007
-
Timer per uge:
3
-
Deltagerbegrænsning:
Ingen
-
Undervisningssted:
Århus
-
Hovedområde:
Det Humanistiske Fakultet
-
Udbud ID:
8683
ECTS
10
Titel
Emnestudium: Museologi/Udstillingsæstetik
Dette udbud kan ligge til grund for eksamen i Emnestudium I eller Emnestudium II. For sidefagsstuderende endvidere for Tematudium I eller Temastudium II.
Formål
De faglige mål er, at den kandidatstuderende
-
er i stand til at arbejde selvstændigt og kritisk med videnskabelige problemstillinger indenfor det valgte emne.
-
demonstrerer evnen til at kunne udvikle en stærk og fagligt relevant problemstilling
-
e
vner at udfolde denne problemstilling analytisk, metodisk og teoretisk reflekteret i forhold til et præcist afgrænset stofområde.
De faglige mål er, at den sidefagsstuderende
emonstrerer færdighed i selvstændigt at udvikle og udfolde en problemstilling inden for et afgrænset område af det kunst- eller designhistoriske genstandsfelt
D
emonstrerer evnen til at udvælge for problemstillingen relevante teorier og metoder og anvende dem analytisk produktivt
D
emonstrerer evnen til kritisk indsigt og fordybelse inden for et afgrænset område af det kunst- eller designhistoriske genstandsfelt
D
emonstrerer evnen til fagdidaktisk refleksion over det behandlede emne
Indhold
Udstillingsrefleksioner: form, rum, kritik
I slutningen af det 20. Årh. blev museums-
og udstillingsbegrebet gjort til genstand for en række kunstneriske og videnskabelige refleksioner. Både i form af konkrete udstillingsinitiativer, der i dag fortsat kaster nye varianter af sig, og som led i en museologisk læreproces, fokuseret på udstillingsmediets rige, men komplekse kommunikative potentialer. I et workshop-forløb på i alt seks gange (herunder en ekskursionsdag) indkredses den refleksive udstillingstendens som genre og optik til at tydeliggøre generelle udstillingsæstetiske aspekter, f.eks. i forhold til kuratering, værk/kontekst-forhold og 'low-tech' brugerinteraktion. Fokus vil fortrinsvist være på nyere og aktuelle begivenheder, men med blik til det varierede historiske reservoir, disse nye initiativer til stadighed fortolker og varierer: fra 1700-tallets anatomiske vokskabinetter, verdensudstillinger, kunstindustrimuseer, naturhistoriske museer til det moderne kunstmuseums 'hvide kuber' og kunsthaller. Workshoppen er baseret på de studerendes aktive deltagelse.
Faglige forudsætninger
Åbent for alle interesserede.
Underviser
Line Hjort Christensen
Undervisnings- og arbejdsform
Workshop-forløb, forelæsning, tilmeldtes aktive deltagelse gennem oplæg, diskussion, ekskursion.
Dansk
Litteratur
Museum Studies, An Anthology of Contexts ed. by Bettina Messias Carbonell.
Blackwell Publishing 2004. Fortrinsvist "Introduction" + artikler under afsnittet "Museum Practices". For sidehenvisinger: se venligst "Content/Alternative Taxinomy". Desuden vil der foreligge et kompendium.
Tidspunkt
Torsdag 14-17
Bygning og lokale
Bygn. 1584, lokale 118
Bedømmelse
Mundtlig/skriftlig