Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Bilingualism and language contact ( efterår 2007 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: KA
  • Semester/kvarter: 1
  • Timer per uge: 6 gange 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: Nej
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 9200

Formål

Ved bedømmelse lægges vægt på i hvilket omfang den studerende kan

- beskrive, gennemskue og analysere komplekse sproglige og sociale data

- anvende egnede forskningsmetoder

- inddrage teoretiske aspekter

- vise kendskab til relevante forskningspublikationer og evne til at bedømme deres kvalitet.

Indhold

Bilingualism is becoming increasingly important in a basically monolingual country like Denmark , mainly due to the immigration of the last few decades. Outside of Europe , however, multilingualism has always been the norm in almost all parts of the globe. In this course several aspects of bilingualism will be discussed. There are educational questions (how do we deal with minority language speakers in schools, how do we teach second languages), sociolinguistic questions (how do countries or communities with more than one language function), psychological and neurological questions (how are two languages organized in the brain), structural questions (how do bilingual people combine the two languages in one sentence), historical questions (how do languages change under the influence of another language; how do new languages emerge through language contact), acquisitional questions (how do children and adults learn a second language) and pathological questions (what happens when bilinguals get language disorders).
                      Active participation of the students is required, a.o. in the preparation of oral presentations in class.

Faglige forudsætninger

Underviser

Peter Bakker

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen består af en kombination af underviserens forelæsninger, studerendes oplæg og diskussioner.
     Studerende forventes at deltage aktivt i undervisning med tilkendegivelse af overvejelser gjort i forbindelse med læsning , holde oplæg ved lejligheder, og deltage regelmæssigt i uformelle diskussioner om behandling af grammatiske fænomener.
        Den studerende der vil specialisere sig i en socio-/antropologisk lingvistisk retning, kan vælge to undervisningsforløb om forskellige emner.

Litteratur

Thomason, Sarah G. 2001. Language Contact - An Introduction . Edinburgh: Edinburgh University Press.
and additional litterature / og flere artikler og kapitler

Bedømmelse

Prøven er fri skriftlig hjemmeopgave på max. 20 sider, Prøvens emne skal være relateret til disciplinen. Emnet aftales i samråd med vejleder.

Opgaven kan laves i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Max. 3 studerende i gruppen.