[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelse lægges vægt på i hvilket omfang den studerende
- har forståelse for grundlæggende begreber i grammatisk teori (mål, metode, forklaringer)
- kan overføre denne viden til en undersøgelse af grammatiske emner
- kan reflektere over grammatiske problemer med anvendelse af relevant teori
Denne disciplin tilbyder en introduktion til grammatiske teorier, især til teorier som anerkender vigtigheden af kommunikative og kognitive faktorer i grammatisk teori og analyse. Disse tilgange insisterer på, at man ikke kan nøjes med at se sprog som et abstrakt objekt, men at man må studere sproglig struktur i sammenhæng med psykolingvistiske, kommunikative, sociokulturelle og andre overvejelser.
Undervisningsmaterialet inkluderer artikler vedrørende følgende emner: målene for lingvistisk teori, formel vs. funktionel teori, begrebet forklaring, en sammenligning af funktionelle/typologiske tilgange, (f.eks. functional grammar, role and reference grammar, systemic functional grammar), klassifikation af situationer (tilstande, handlinger, præstationer etc.), grammatiske eller syntaktiske roller (subjekt, objekt), semantiske roller (agent, patient etc.), pragmatiske roller (topic, fokus), leksikal semantik (inklusive ordklassesystemer), grammatisk semantik (tid, aspekt, måde, passiv/diatese, talehandlinger), grammatik og diskurs.
For at kunne diskutere disse emner på en sammenhængende måde vil disciplinen fokusere på én sammenhængende funktionel grammatisk teori, som tilbyder en semantisk orienteret tilgang til organiseringen af sætningsstrukturer (og andre dele af diskurs) i verdens sprog. Hvor det er relevant, vil alternative tilgange (såvel funktionelle som formelle) til denne grammatiske teori blive inddraget.
- basic text book:
Dik, S. C.
1997.
The Theory of Functional Grammar
(second revised edition, edited by K. Hengeveld).
Part 1: The Structure of the Clause. Part 2: Complex and Derived Constructions
.