[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af den skriftlige præstation vil der blive lagt vægt på, at den studerende kan tilfredsstille følgende krav:
Den studerende skal kunne demonstrere indsigt i og evne til at behandle centrale videnskabsteoretiske problemstillinger i forhold til faget.
Der lægges vægt på, at den studerende er i stand til at give en træffende og fyldestgørende fremstilling af den valgte problemstilling.
Disciplinen afvikles i samarbejde med studienævnene for Antropologi, Forhistorisk Arkæologi, Klassisk Arkæologi og Middelalderarkæologi.
Disciplinen udgøres af to dele. Den første og største del skal give den studerende et generelt kendskab til fælleshumanistiske videnskabsteoretiske problem-stillinger, videnskabelig metode, akademisk virksomhed og universitetet som institution, herunder humanioras historiske og aktuelle status som lærdoms, videnskabs- og kulturinstitution samt forbindelsen til social- og naturvidenskaberne. I den anden mindre del lægges der særlig vægt på behandlingen af de videnskabsteoretiske positioner og problemstillinger, som spiller en central rolle i den videnskabelige debat omkring lingvistikkens historie, indhold, metoder og udvikling
General reading list
Universitetet og fakultetet: historie og ide.
(
Litteratur: Collin & Køppe, Kap. 2)
Vidensbegreber, vidensformer og videnssamfund
(Litteratur: Collin & Køppe, Kap. 12)
Virkeligheden skal erkendes. (Logisk positivisme og kritisk rationalisme).
(Litteratur: Collin & Køppe, Kap. 3 og 4)
Virkeligheden er en konstruktion. (Paradigmer og socialkonstruktivisme).
(
Litteratur: Collin & Køppe, Kap. 4 og 10)
Virkeligheden skal fortolkes. (Hermeneutik)
(
Litteratur: Collin & Køppe, Kap. 6)
Virkeligheden skal læses. (Strukturalisme).
(
Litteratur: Collin & Køppe, Kap. 8)
Zu den Sachen selbst !
(Fænomenologi)
(
Litteratur: Collin & Køppe, Kap. 5
)
Humaniora, viden og magt. (Foucault og Habermas).
(Litteratur, Collin & Køppe, Kap. 6,12 og 13)
Videnskab og etik.
Prøven aflægges som en fri skriftlig hjemmeopgave.