Verdens sproglige diversitet ( efterår 2007 - 10 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
(se under Undervisnings- og arbejdsform)
-
Niveau:
KA og BA
-
Semester/kvarter:
1
-
Timer per uge:
3
-
Deltagerbegrænsning:
40
-
Undervisningssted:
Århus
-
Hovedområde:
Det Humanistiske Fakultet
-
Udbud ID:
9199
Formål
Ved bedømmelsen lægges vægt på i hvilket omfang den studerende
-
viser indsigt i hvor forskelligartede sprog og sproglige fænomener i verden kan være (sproglig diversitet)
-
kan læse og forstå grundlæggende beskrivelser af verdens sprog
-
er i stand til at overføre viden fra andre discipliner i lingvistik til at løse nye udfordringer i beskrivelser
-
demonstrerer evnen til at forbinde teori med beskrivelser
-
er i stand til at opdage uoverensstemmelser mellem disse
-
demonstrerer evne til at reflektere, vurdere og formidle indsigt i sproglig diversitet
Indhold
I denne disciplin gives den studerende indsigt i hvor forskelligartede sprog og sproglige fænomener i verden kan være (sproglig diversitet). Dette gøres ved at behandle emner som bl.a.: (a) usædvanlige fænomener i verdens sprog (f.eks. specielle syntaktiske konstruktioner for kropsdele; specielle former for tale brugt ved samtale med "tabu"-slægtninge, som svigermødre); (b) de forskellige måder hvorpå sprog kan være relaterede til hinanden (f.eks.: historisk, typologisk, via kontakt og blanding).
(c) meget forskelligartede sociolingvistiske situationer; (d) semantisk (betydningsmæssig) variation; (e) sprogs oprindelse og udvikling; (f) forholdet mellem sprog, folk og gener; (g) antallet af sprog i verden og problemer ved at bestemme dette; (h) årsager til den sproglige diversitet; og (i) hvordan og hvorfor situationen for mange sprog har ændret sig i den sidste tid samt konsekvenserne af disse forandringer for sprogene. De studerende vil få mulighed for selv at udforske strukturer i meget forskellige sprog gennem selvstændige undersøgelser som oplagt kan udføres i grupper. Litteraturen i disciplinen består af et bredt udsnit af artikler, bøger og andre kilder.
Formålet med disciplinen er at erhverve
viden om verdens sproglige forskellighed, og at bruge denne viden i en mere praktisk sammenhæng, f.eks. i et projekt eller en fri hjemmeopgave.
Faglige forudsætninger
Underviser
Bill McGregor
Undervisnings- og arbejdsform
Undervisningen består af en kombination af underviserens forelæsninger, studerendes oplæg og diskussioner.
De studerende vil få mulighed for selv at udforske strukturer i meget forskellige sprog gennem selvstændige undersøgelser som oplagt kan udføres i grupper.
Studerende forventes at deltage aktivt i undervisning
med tilkendegivelse af overvejelser gjort i forbindelse med læsning
, holde
oplæg ved lejligheder, og
deltage regelmæssigt i uformelle diskussioner om behandling af grammatiske fænomener.
Engelsk
Litteratur
These are not textbooks for the course, but relevant readings. Additional articles will be made available during the course on the FC conference):
Abley, Mark. 2003.
Spoken here: travels among threatened languages
.
London
: William Heinemann.
Garry, Jane & Rubino, Carl. (eds.) 2001.
Facts about the world's languages: an encyclopedia of the world's major languages, past and present
.
New York and Dublin: The HW Wilson Company.
Gordon, Raymond G. & Grimes, Barbara F. 2005.
Ethnologue: languages of the world
.
Dallas: SIL International.
Studieordning og bedømmelse
-
Hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur
Prøven er en fri, skriftlig hjemmeopgave. Emnet for prøven skal være relateret til disciplinen. Emnet aftales i samråd med vejleder.