Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Geometri ( forår 2008 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Grundkursus
  • Semester/kvarter: 3. og 4. kvarter
  • Timer per uge: 7
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 6935

Formål

At forsyne studenterne med de matematiske redskaber som er nødvendige for at besvare bl.a. følgende spørgsmål:

- Flader kan være krumme. Hvad betyder det? Hvordan kan man måle krumning?

- Hvad er en "ret linie" på en krum flade? Hvor mange findes der? Hvorfor optræder spiralformer overalt i naturen?

- Hvad er forholdet mellem det lineære og det ikke-lineære?

- Hvorfor er parallelaksionet fra antikken stadigvæk relevant idag?

Obligatorisk program

For at kunne indstille sig til eksamen, er det en forudsætning, at 8 afleveringsopgaver er afleveret og godkendt. Den ene af disse kan afløses af en godkendt multiple-choise test.

Indhold

Differentialgeometri for kurver og flader. Kurveteoriens geometriske hovedsætning. Metriske og topologiske rum. Kompakthed. Implicit funktions sætning. Eksistens og entydighed for løsning af sædvanlige differentialligninger. Første og anden fundamentalform. Gauss krumning. Teorema Egregium. Geodretiske kurver. Vinkelsum af en geodretisk trekant. Den ikke-euklidiske plan.

Læringsmål

Efter fuldført kursusforløb skal studenten være i stand til at

- analysere kurver og fladers krumningsegenskaber i rummet, og relatere disse til begreber fra den klassiske geometri, såsom længde- og vinkelmål

- anvende metoder fra lineær algebra og analyse til at studere tangentplaner og differentialer som lokale approsimationer til ikke-lineære flader og differentiable afbildninger.

- anvende teorien for sædvanlige differentialligninger til beskrivelse af kurver i rummet

- beherske samspillet mellem lineær algebra og differentiabilitet

- beskrive og identificere geodætiske kurver, og diskutere parallitet i denne forbindelse

Faglige forudsætninger

Lineær algebra og Matematisk Analyse 1 + 2.

Underviser

Ib Madsen / Kasper Andersen.

Undervisnings- og arbejdsform

4 timers forelæsninger og 3 timers teoretiske øvelser om ugen. En del af øvelsestiden bruges til, at de studerende holder foredrag for hinanden til belysning af kursets teori. Dansk

Litteratur

Manfredo P. Do Carmo: Differential geometry of curves and surfaces, Prentice-Hall, 1976, samt Noter til geometri (2007).

Skemaplacering (forelæsninger)

Blokpar C, mandag 12-14 + onsdag 12-14

Eksamensterminer

Eksamen: 4. kvarter

Reeksamen: August

Udbyder

Institut for Matematiske Fag

Indgår i følgende studieordninger

Bacheloruddannelsen i Matematik

Indgår i følgende fagpakker

Sidefagspakke i matematik med geometri og analyse

Valgfrit element i:
Overbygningspakke i matematik, Sidefagspakke i matematik, Grundpakke i matematik

Studieordning og bedømmelse

1. del af sidefaget i matematik

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

2. del af sidefaget i matematik

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Bacheloruddannelsen i datalogi (1.del i datalogi-matematik)

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Bacheloruddannelsen i matematik

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Fagpakke: Overbygningspakke i matematik

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Fagpakke: Sidefagspakke i matematik

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Fagpakke: Sidefagspakke i matematik med geometri og analyse

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Grundfaget i matematik

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Sidefag i matematik - deltidsuddannelse

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Sidefaget i matematik

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


En mundtlig prøve på 1/2 time med 1/2 times forberedelse med alle sædvanlige hjælpemidler tilladt. Bedømmelse efter 7-trinsskalaen med ekstern censor. Vurderingskriterier: De studerende skal kunne: forklare og diskutere kursets centrale sætninger og beviser; anvende de fundamentale begreber og resultater i konkrete eksempler.