Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Bachelorprojekt ( efterår 2008 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 6. semester
  • Timer per uge: 4 timer om ugen, i alt 12 timer over 3 uger
  • Deltagerbegrænsning: Ja
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 9833

Formål

At introducere de studerende til arbejds- og miljømedicinsk risikovurdering med inddragelse af fagets 4 hovedelementer: Toksikologi, miljøeksponering, eksponering i arbejdsmiljøet, og arbejds- og miljømedicin. Endvidere er det formålet at de studerende trænes i videnskabelig rapporteringsmetode.

 

 

De studerende skal kunne:

  • Anvende de forskellige trin i en risikovurdering
  • Analysere empiriske data og sætte disse i relation til folkesundheden
  • Beskrive toksikologiske mekanismer hvormed de for problemstillingen relevante xenobiotika kan påvirke kroppens organer og funktioner
  • Bedømme undersøgelser/eksperimenter, relevante for problemstillingen, der bruges til at vurdere toksicitet og til at undersøge dosis-respons sammenhænge
  • Beskrive relevante miljøeksponeringer
  • Diskutere forebyggelse og sundhedsfremmende foranstaltninger indenfor emnet
  • Foretage en konkret risikovurdering, under anvendelse af ovenstående begreber, såvel på individniveau som på gruppe- og samfundsniveau
  • Formidle resultater fra en risikovurdering på en evidensbaseret og forståelig måde.

 

Indhold

Fagets indhold kan deles i fire hovedemner:

Toksikologien omhandler de toksikologiske mekanismer hvormed xenobiotika kan påvirke kroppens organer og funktion. Undervisningen omfatter både de vigtigste mutagene, teratogene og allergene effekter, karakteristiske dosis-respons sammenhænge samt ekstrapolation fra in vitro og in vivo eksperimentelle modeller til den humane situation.

Miljøeksponering omhandler baggrund og strategi for forebyggelse af miljøbetingede sygdomme og sundhedsfremmende foranstaltninger. Undervisningen omfatter indføring i forebyggelsesmuligheder indenfor infektionssygdomme, luftforurening, drikkevand, spildevand, levnedsmidler og affaldshåndtering. Desuden inddrages livsstilsfaktorer og forekomst af ulykker. Sundheds- og miljøforhold samt forebyggelsestiltag i udviklingslande behandles sideordnet.

Eksponering i Arbejdsmiljøet omhandler risikovurdering med dertil hørende metoder til forebyggelse i arbejdsmiljøet. Hvor arbejdsmedicinen overvejende er orienteret mod en person og grupper af ansatte, er eksponering i arbejdsmiljøet arbejdspladsorienteret. Der fokuseres på udvalgte emner til eksemplificering af rationale bag grænseværdier og målestrategier.

I Arbejds- og miljømedicinen lægges hovedvægten på udredning af eksponering i relation til helbred og særligt at vurdere ætiologisk fraktion som grundlag for at vurdere sandsynligheden for kausalitet mellem påvirkninger og sygdom i enkelttilfælde. Der arbejdes derfor med udredning af historisk og aktuel eksponering ved anamnese, målinger og analogislutninger samt aktuel viden om arbejds- og miljørelaterede sygdomme. Det indgår også i undervisningen at forstå de basale principper for biologisk monitorering og helbredsovervågning samt de praktiske muligheder for at forhindre opståen eller progression af arbejds- og miljøbetinget sygdom.

Faglige forudsætninger

Bestået 5. semester samt Epidemiologi og Biostatistik (6. semester).

Underviser

Professor Torben Sigsgaard, Institut for Folkesundhed, afdeling for Miljø- og Arbejdsmedicin

Undervisnings- og arbejdsform

Gruppevejledning: 12 timer

 

De studerende udarbejder i grupper en skriftlig projektopgave. Det kan være et litteraturstudium, analyse, fortolkning og præsentation af eksisterende datasæt, udredning og stillingtagen til eksponeringsforhold på en arbejdsplads, eller mindre eksperimentelle eller epidemiologiske studier.

Danish.

Litteratur

Tænk på læseren, Svend Juul

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i medicin

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Mundtlig individuel eksamination med ekstern censur. Prøvegrundlaget er den afleverede bacheloropgave. Alle sædvanlige hjælpemidler. Gradueret bedømmelse.