Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Medicinsk filosofi og historie samt videnskabelig tankegang og formidling. ( efterår 2008 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 3. semester
  • Timer per uge: Medicinsk Filosofi og videnskabsteori (Studium Generale): 12 konfrontationstimer per uge (36 konfrontationstimer i 3 uger).   Herefter vælges mellem undervisningsforløb à 3 ugers varighed, f.eks.:   Videnskabelig tankegang og formidling: 12 lektioner hvoraf 6 er obligatorisk, ujævnt fordelt over 3 uger.   eller Medicinsk Historie: 20-30 konfrontationstimer over 3 uger. eller Fordybelseskursus i Kemi, 11 dobbeltlektioner, heraf 1 obligatorisk, rapportaflevering
  • Deltagerbegrænsning: Ja
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 9602

Formål

De studerende skal erhverve sig evne til at:

 

- tilvejebringe og kritisk vurdere ny information (teori eller empiriske data)

- formidle informationen og vurderingen heraf på en forståelig og klar måde

- deltage aktivt og engageret i de efterfølgende semestres undervisning

 

 

Mål:

De studerende skal kunne:

 

 

1) Beskrive sygdomme og sygdomsbegreber i såvel medicinsk, historisk som filosofisk perspektiv.

2) Forklare og vurdere videnskabelige, kliniske, historiske og filosofiske tankegange, herunder kunne beskrive og vurdere spørgsmålet om videnskabelighed i medicinen.

3) Forklare grundlæggende etiske overvejelser i relation til det medicinske område, såvel historisk som systematisk.

4) Anvende for det enkelte valgkursus - udvalgte, basale begreber og simple metoder, som for eksempel, udføre pH-titrering og tyndtlagskromatografi af en aminosyre med tilhørende beregninger.

5) Forklare og formidle den valgte problemstilling.

 

 

Indhold

Sygdomme og sygdomsbegreber

Sygdomshistorie

Informationssøgning og -bearbejdning

Etik

Videnskabelighed

Evidensbasering

Mundtlig og skriftlig fremlæggelse

Enten: Vesterlandsk medicins udviklingshistorie

Eller: Fysiologiske / kemiske grundbegreber

 

Faglige forudsætninger

Alle prøver på de 2 foregående semestre skal være beståede/godkendte. Engelskkundskaber forudsættes. Evne til at forstå og analysere tekster på dansk og engelsk.

Underviser

Uffe Juul Jensen (Sundhed, menneske, kultur; filujj@hum.au.dk )

Torben E. Andreasen (Sundhed, menneske, kultur; filta@hum.au.dk )

Ole Sonne (Institut for Fysiologi og Biofysik; os@fi.au.dk )

Morten Skydsgaard (Steno Museet; morten.skydsgaard@si.au.dk )

Anette Gregersen (Fordybelseskursus i Kemi; akatanette.vgregersen@akat.dk )

Karen Vibe-Pedersen (fordybelseskursus i Kemi; akatkaren.vibe-pedersen@akat.dk )

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, holdundervisning, øvelser, selvstudium, fremlæggelser fra studerende. Det forventes, at de udvalgte tekster læses. Aktiv deltagelse i undervisningen forventes, især i holdtimer f.eks. i form af spørgsmål og diskussionsbidrag. På den filosofiske del er holdundervisningen obligatorisk.

Litteratur

Tekstkompendium og tekster af forskellig karakter

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i medicin

  • Skriftlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået med ekstern censur


Der afsluttes med såvel skriftlige som mundtlige fremstillinger i form af tentamen (2 timer) med stillede opgaver (ekstern bedømmelse, bestået/ikke-bestået, alle hjælpemidler tilladte) og i form af fremlæggelser, der bedømmes internt af underviser samt eventuelt af medstuderende. Kemi afsluttes med godkendelse af skriftlig rapport.

 

Forudsætningen for godkendelse af valgkursus er, at den skriftlige prøve er bestået.