Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Arkæologisk metode, teori og formidling (2003-ordning), Metode og teori (2005-ordning) ( efterår 2007 - 20 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: KA, 1. semester
  • Semester/kvarter: 1
  • Timer per uge: 2
  • Deltagerbegrænsning: Forudsætter en BA i Middelalder- og Renæssancearkæologi eller tilsvarende
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 9184

Formål

Disciplinen skal give den studerende indsigt i fagets metode og teori, herunder brugen af og relationerne mellem forskellige kildetyper, samt teorier om og fortolkning af materiel kultur som afspejling af fortiden.

 

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:

·          Viser fortrolighed med fagets metode og teori.

Demonstrerer evne til at forholde sig kritisk til data og teser i et problemkompleks.

Indhold

Kurset introducerer og diskuterer arkæologiens metoder og teorier i arkæologiens analyse, fortolkning og formidling. Først diskuteres arkæologiens grundlag som videnskab. Derefter gives en generel indføring i teorihistorien illustreret af centrale tekster. Endelig diskuteres problemer i forholdet mellem arkæologisk forskning, offentlighed og politik. Gennem hele kurset bruges tekster om den arkæologiske udforskning af middelalderbyen Lund som eksempel- og referenceramme.

Faglige forudsætninger

Forudsætter en BA i Middelalder- og Renæssancearkæologi eller tilsvarende

Underviser

Mette Svart Kristiansen

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger og øvelser Dansk

Litteratur

Andrén, A. 1997: Mellan ting och text. En introduktion till de historiska arkeologierna. Stockholm (Stehag).

Binford, L. 1962: Archaeology as anthropology. American Antiquity 28:2. 217-225.

Childe, V.G., 1956: Piecing together the past. London (Routledge).

Hawkes, C. 1954: Archaeological Theory and Method: Some suggestions from the Old World . American Anthropologist 56. 155-168.

Hodder, I. & Hutson S. 2004: Reading the Past. Current Approaches to Interpretation in Archaeology. 3rd Edition. ( Cambridge University Press).

Holtorf, C. 2006: Archaeology is a Brand! : The meaning of Archaeology in Contemporary Popular Culture.

Jones, S. 1996: Discourses of identity in the interpretation of the past. In: P. Ucko (ed.): Cultural identity and archaeology. Routledge.

Klejn, L. 2001: Metaarchaeology. Acta Archaeologica Supplementa III. København (Blackwell Munksgaard).

KobyliDski, Z. 2001: Archaeological sources and archaeological heritage: new vision of the subject matter of archaeology. I: Z. KobyliDski (red.): Quo vadis archaeologia? Whither European archaeology in the 21 st century . Warszawa 2001. 76- 82

Kohl, P.H. & C. Fawcett 1995: Archaeology in the service of the state. I: P. L. Kohl & C. Fawcett (red.): Nationalism, Politics and the Practice of Archaeology . Cambridge ( Cambridge University Press), s. 3-20.

Larsson, S. 2000: Stadens dolda kulturskikt.Lundaarkeologins förutsättningar ochförståelsehorisonteruttryckt genom praxis för källmaterialsproduktion 1890-1990 .Archaeologica Lundensia IX. Lund 2000.

Moreland, J. 1997: The middleages, theory and post-modernism. Acta Archaeologica 68. 163-182.

Trigger, B. 2006: A History of Archaeological Thought. 2nd Edition. Cambridge ( Cambridge University Press).

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i middelalder- og renæssancearkæologi

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Individuel, bunden skriftlig prøve, 14 dage, maks. 20 sider.