Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Arkæologiske, skriftlige og billedlige kilder ( efterår 2007 - 20 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: BA, 1. semester
  • Semester/kvarter: 1 semester
  • Timer per uge: 2 x 2
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 9063

Formål

Arkæologiske, skriftlige og billedlige kilder skal give de studerende fortrolighed/forståelse/indsigt i arbejdet med /håndteringen af fagets forskellige arkæologiske, billedlige samt skriftlige kildetyper. Arkæologien står ikke isoleret, men må sammenholdes med oplysninger fra billeder og skriftlige kilder. Undervisningen er opdelt i to forløb: - I undervisningsforløbet Middelalderens og renæssancens billeder og skriftlige kilder gives en introduktion til disse kildetyper og tolkning af dem, herunder bærekraft og fejlkilder. - Undervisningsforløbet Faghistorie, metode og teori omfatter en introduktion til den faglige og metodiske udvikling inden for arkæologi generelt samt specifikt middelalderens og renæssancens arkæologi, herunder forholdet mellem data og teori, den arkæologiske udgravning samt fortolkning og bearbejdning samt forskellige naturvidenskabelige analyse- og dateringsmetoder og brugen heraf. Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende: " demonstrerer kendskab til arkæologiens (herunder især middelalder- og renæssancearkæologiens) historie. " kan redegøre for teoretiske indfaldsvinkler til tolkninger af formationsprocesser samt af arkæologiske undersøgelser og materielle levn. " demonstrerer kendskab til arkæologiens metoder herunder brugen af naturvidenskabelige metoder/hjælpediscipliner. " demonstrerer fortrolighed med periodens billeder og tolkninger af dem. " kan udnytte skriftlige kilder i tilknytning til arkæologiske undersøgelser. kan forstå forskellige typer af skriftlige kilder og deres karakter, også i forhold til mulig tendens.

Indhold

Undervisningsforløbet i Middelalderens og renæssancens billeder og skriftlige kilder deles naturligt i to. I det første gennemgås typer af skrift og af skriftlige kilder fra vikingetid til 1660 med brug af eksempler. Anvendelsen af skriftlige kilder diskuteres med særligt henblik på arkæologien. De store kildeudgaver præsenteres. I det andet forløb gennemgås middelalderens og renæssancens billedverden. Kirkernes kalkmalerier, altertavler og stenskulpturer vil her indtage en hovedrolle. Brug af forlæg i form af især grafiske blade bliver belyst. Billeder på segl og heraldiske våben bliver gennemgået med udgangspunkt i de udgivne store katalogværker. Undervisningsforløbet Faghistorie, metode og teori giver en indføring i grundlæggende aspekter af arkæologisk metode og teori, herunder forholdet mellem data og teori, formationsprocessernes betydning for det arkæologiske kildemateriale, den arkæologiske udgravning og studiet af de materielle levn. Også centrale naturvidenskabelige analyse- og dateringsmetoder vil blive berørt samt fagets historie.

Faglige forudsætninger

Undervisningsforløbet i Middelalderens og renæssancens billeder og skriftlige kilder deles naturligt i to. I det første gennemgås typer af skrift og af skriftlige kilder fra vikingetid til 1660 med brug af eksempler. Anvendelsen af skriftlige kilder diskuteres med særligt henblik på arkæologien. De store kildeudgaver præsenteres. I det andet forløb gennemgås middelalderens og renæssancens billedverden. Kirkernes kalkmalerier, altertavler og stenskulpturer vil her indtage en hovedrolle. Brug af forlæg i form af især grafiske blade bliver belyst. Billeder på segl og heraldiske våben bliver gennemgået med udgangspunkt i de udgivne store katalogværker. Undervisningsforløbet Faghistorie, metode og teori giver en indføring i grundlæggende aspekter af arkæologisk metode og teori, herunder forholdet mellem data og teori, formationsprocessernes betydning for det arkæologiske kildemateriale, den arkæologiske udgravning og studiet af de materielle levn. Også centrale naturvidenskabelige analyse- og dateringsmetoder vil blive berørt samt fagets historie.

Underviser

- Jens Vellev (Middelalderens og renæssancens billeder og skriftlige kilder) - Mette Svart Kristiansen og Jan Kock (Faghistorie, metode og teori)

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, øvelser og ekskursioner Dansk

Litteratur

Bachelorboglisten Arkæologiske, skriftlige og billedlige kilder: Billeder og skriftlige kilder kan ses på http://www.aal.au.dk/midald/uddannelse/undervis/laeseplan

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i middelalder- og renæssancearkæologi

  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med intern censur


Individuel, bunden skriftlig prøve under tilsyn, uden hjælpemidler og brug af PC, 6 timer.