Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Studium Generale ( efterår 2007 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: BA, 3. semester
  • Semester/kvarter: 1 semester
  • Timer per uge: 2
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 9071

Formål

Disciplinen afvikles i fællesskab for fagene Antropologi, Forhistorisk Arkæologi, Klassisk Arkæologi, Middelalder- og Renæssancearkæologi samt Lingvistik. Disciplinen udgør to dele. Den første 2/3 af forløbet beskæftiger sig med de mere generelle fælleshumanistiske og samfundsvidenskabelige problemstillinger, medens den resterende 1/3 mere fagspecifikt lægger vægt på behandlingen af videnskabsteoretiske positioner og problemstillinger, der knytter sig specifik til middelalder- og renæssancearkæologiens rolle og udvikling.

 

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:

  • demonstrerer indsigt i og evne til at behandle centrale videnskabsteoretiske problemstillinger i forhold til faget.
demonstrerer problem- og metodebevidsthed og -forståelse i sin fremstilling af emnet

Indhold

Forløbet skal give den studerende kendskab til fælleshumanistiske og samfundsvidenskabelige problemstillinger og diskussioner, herunder videnskabelig metode, akademisk virksomhed og universitetets historiske og aktuelle status som lærdoms- videnskabs- og kulturinstitution. Disciplinen vil endvidere indføre den studerende i almene videnskabsfilosofiske og idéhistoriske problemstillinger. Forløbet består dels af en fælles del mellem instituttets afdelinger, dels en mindre fagspecifik del.

Faglige forudsætninger

Underviser

Henning Høgh Laursen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gennemføres for første dels vedkommende som forelæsninger på storhold, medens anden fagspecifikke - del afvikles på mindre hold, hhv. antropologi, arkæologi og lingvistik. I holdundervisningen lægges der vægt på arbejdsformer, der omfatter diskussion og mundtlige bidrag fra de studerende. Dansk

Litteratur

Grundbog: Finn Collin og Simo Køppe (Red.), Humanistisk videnskabsteori, DR Multimedie, 2005.

 

ER ARKÆOLOGI EN VIDENSKAB?

Texter:
L. Binford, Objectivity Explanation Archaeology 1981 , i Binford, Working at Archaeology , Academic Press, New York et.al., 1983, pp. 45- 55,.
L
. Binford, Some Comments on Historical versus Processual Archaeology, Southwestern Journal of Anthropology, vol.24,3, 1968, pp. 267-275.
I. Hodder, Post-Processual Archaeology, Interpretive Archaeology and Its Role, begge i Hodder, Theory and Practice in Archaeology , Routledge, London, 1992, pp. 83-91, 183-200.

 

KAN OG BØR ARKÆOLOGIEN VÆRE OBJEKTIV?

Texter:
S. Müller, Vor Oldtid. Danmarks Forhistoriske Archæologi , Kjøbenhavn, Det Nordiske Forlag, Bogforlaget: Ernst Bojesen, 1897, Slutning.
Midler, Maal og Methode, s. 689-703.
R. Bradley, The philosopher and the field archaeologist: Collingwood, Bersu and the excavation of King Arthurs Round Table, Proceedings of the Prehistoric Society 60 , 1994, pp. 27-34.

 

KULTURARVEN ARKÆOLOGI OG GLOBALISERING

Texter:
B. Olsen,The end of history? Archaeology and the politics of identity in a globalized world, i R. Layton, P.G. Stone, J. Thomas (eds.), Destruction and Conservation of Cultural Property , One World Archaeology, Routledge, London and New York, 2001, pp. 42-54.
D. Lowenthal, The Heritage Crusade and the Spoils of History , Cambridge University Press, 2005, ch. 10, Rivalry and Restitution, pp. 227- 250

 

ARKÆOLOGI OG ETIK

Texter:
Can you dig it?, 28. 03. 2002, www. Economist.com/science , A. Wylie, On Ethics, i L.J. Zimmermann, K.D. Vitelli, J. Hollowell-Zimmer (eds.), Ethical Issues in Archaeology , Walnut Creek etc, 2003,   pp. 3-16.
B. Fagan, The Arrogant Archaeologist, i K.D. Vitelli (ed.), Archaeological Ethics , Altamira Press, Walnut Creek, etc., 1996, pp. 238-243.
B. Fagan, Archaeologys Dirty Secret, i ibid , pp. 247-252.
L. Redin,
Varför vill arkeologer bevara medeltida skelettmaterial för fremtida forskning?, i E. Iregren og L. Redin (Red.), I Adams barn&En diskussion om etiska aspekter på museiförvaring och återbegravning av medeltida skelettmaterial , University of Lund, Institute of Archaeology, Report Series NO. 55, s. 39-45.

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i middelalder- og renæssancearkæologi

  • Fri hj.opg. grp., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Individuel, fri skriftlig hjemmeopgave, maks. 10 sider