Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Valgfag 1: Renæssancens arkæologi ( efterår 2007 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: KA, 3. semester
  • Semester/kvarter: 1
  • Timer per uge: 2
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 9186

Formål

Disciplinen skal give den studerende mulighed for at udbygge og målrette de arkæologiske færdigheder med andre fagområders eller arkæologiske specialområders faglighed og/eller perspektivere dem i forhold til en erhvervsmæssig sammenhæng.

 

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:

  • Demonstrerer indsigt i forskellige vidensområder i løsningen af faglige problemstillinger og dermed opnå ny forståelse af et givet arbejdsfelt.
Evner at belyse et emne fra flere forskellige faglige perspektiver og reflektere over disses betydning for emnets afgrænsning og den producerede viden.

Indhold

The course provides a comprehensive introduction to important aspects of Renaissance archaeology, including technology, with case studies on glass and paper production. There will also be an introduction to the importance of books, exemplified with Jost Ammans Ständebuch from 1568 and Agricola De re metallica from 1556. The course consists partly of lectures and partly of students papers on various subject presented and discussed in class

Faglige forudsætninger

Underviser

Jan Kock og Jens Vellev

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger og øvelser

Dansk

Litteratur

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i middelalder- og renæssancearkæologi

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


A) Undervisningsdeltagelse kombineret med en skriftlig opgave, max. 10 sider, og en mundtlig fremstilling heraf under øvelsesrækken eller en individuel portfolio.

B) Fri, skriftlig opgave, maks. 20 sider