Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Valgfag 2: Renæssancens arkæologi ( efterår 2007 - 20 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: KA, 3. semester
  • Semester/kvarter: 1
  • Timer per uge: 2
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 9187

Formål

Disciplinen skal give den studerende mulighed for at udbygge og målrette de arkæologiske færdigheder med andre fagområders eller arkæologiske specialområders faglighed og/eller perspektivere dem i forhold til en erhvervsmæssig sammenhæng.

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:

  • Demonstrerer indsigt i forskellige vidensområder i løsningen af faglige problemstillinger og dermed opnå ny forståelse af et givet arbejdsfelt.
  • Evner at belyse et emne fra flere forskellige faglige perspektiver og reflektere over disses betydning for emnets afgrænsning og den producerede viden.

Indhold

Undervisningen giver en grundig introduktion til renæssancens arkæologi. Der lægges bl.a. vægt på teknologihistorie, med fokus på glasproduktion og papirfremstilling. Desuden præsenteres samtidens vidensdannelse, eksemplificeret ved Jost Ammans Ständebuch fra 1568 og Agricolas bog De re metallica fra 1556. Forløbet vil bestå dels af forelæsninger og dels af skriftlige opgaver om specifikke emner udarbejdet af de studerende. Opgaverne fremlægges og diskuteres under forløbet.

Faglige forudsætninger

Underviser

Jan Kock og Jens Vellev

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger og øvelser

Dansk

Litteratur

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i middelalder- og renæssancearkæologi

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Deltagelse i undervisningsforløb

enten

kombineret med en individuel skriftlig opgave, ca. 5 sider, en mundtlig fremstilling heraf under øvelsesrækken samt en fri, skriftlig hjemmeopgave, 14 dage, maks. 20 sider,

eller

en individuel portfolio indeholdende aktiviteter i tilknytning til undervisningsforløbet samt en fri, skriftlig hjemmeopgave, 14 dage, maks. 20 sider.