[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Emnestudie: Grotesker/Italiensk Renæssance
Dette udbud kan ligge til grund for eksamen i Emnestudium I eller Emnestudium II. For sidefagsstuderende endvidere som Temastudium I eller Temastudium II.
KANDIDAT:
De faglige mål er, at den studerende
SIDEFAG:
De faglige mål er, at den studerende
1400-tallets kunst og arkitektur i Firenze har status som en kulturel blomstringstid i særklasse. Kunstnere har lige siden forholdt sig eklektisk, aktivt lånende eller omfortolkende til det, der blev produceret dengang. Også i kunsthistorien har denne periode i flere århundreder nydt en helt særlig prestige. Den genfødsel af antikken, som har givet perioden dens navn, spiller en afgørende rolle i dette historiesyn.
Kurset er tænkt som en komprimeret introduktion til denne historisk og kunstnerisk betydningsfulde periode. Vi skal analysere en række centrale værker, idet vi særligt ser på, hvilket forhold til fortiden (antikken), der dengang gjorde sig gældende. Hvad går periodens historiske bevidsthed ud på? Og hvilken rolle spiller den kunsthistoriografiske tradition de kunsthistorier, der er skrevet om perioden fra Vasari og frem for vores opfattelse af værkerne og perioden?
I forlængelse af kurset vil der være en uges ekskursion til Firenze.
Der forudsættes aktiv studenterdeltagelse med oplæg undervejs på kurset og ekskursionen.
Panofsky, E., Renaissance and Renascences in Western Art, (Figura 10, 1960), Icon Editions 1972 (og senere udgaver)