Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

ENG: Britisk og irsk historie og samfundsforhold (ba) ( efterår 2007 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 1. semester
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 9502

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende

  dokumenterer viden om og forståelse af britisk og irsk historie og samfund, og om udviklingen af det britiske imperium og Commonwealth.

  viser kendskab til og anvender relevant fagterminologi og analytiske metoder.

    demonstrerer evne til at forklare og fortolke britiske og irske historiske forhold og sociale mønstre.

  identificerer, vurderer og anvender forskellige typer primære og sekundære kilder, både samtidige og historiske, der kan danne grundlag for en opgave inden for britisk og/eller irsk historie og samfundsforhold.

Indhold

Kurset introducerer i hovedtræk centrale emner og diskussioner inden for de Britiske Øers politiske, sociale, økonomiske og kulturelle historie, og samtidshistoriske temaer og problemstillinger inden for britiske og irske samfundsforhold, samt udvalgte aspekter af det britiske imperiums historie.

Faglige forudsætninger

Underviser

Michael Böss / Birgitte Bager / Nick Wrigley

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gennemføres som forelæsninger på storhold. Parallelt med dette vil det være undervisning på mindre hold. I holdundervisningen lægges der vægt på arbejds­former der omfatter nærlæsning af primær- og sekundærtekster, holddiskussioner, gruppearbejde samt mundtlige bidrag fra de studerende.

Engelsk

Litteratur

Bedømmelse

Fri hjemmeopgave (såfremt undervisningen er fulgt efter reglerne om aktiv, tilfredsstillende deltagelse i undervisningen) eller bunden skriftlig prøve.