Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

ENG: Valgfag: Exploring South Asian Literature in English (ba) ( efterår 2007 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 3. semester
  • Timer per uge: 2
  • Deltagerbegrænsning: 20
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 9514

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende

  demonstrerer kendskab til emnet og de relevante tekster, teorier og problemstillinger.

  demonstrerer færdighed i emnerelateret litteratursøgning, selektion og disponering af et givet stofområde.

  bruger relevante fagbegreber, -teorier og -terminologier.

  anvender relevante analytiske færdigheder opnået gennem det første års kurser (f.eks. at kunne forklare, fortolke, vurdere, sammenligne og skelne) på et afgrænset, mere detaljeret emneområde inden for engelskstudiet.

Indhold

South Asia , comprising India , Pakistan , Bangladesh and Sri Lanka , constitutes one of the most heterogeneous and productive postcolonial regions, not least owing to its vibrant western diaspora. India in particular, being one of the foremost newly industrialising nations, has become one of the most visible and vociferous nations currently challenging the centrality of western culture.

 

This class aims to introduce students to major themes relating to contemporary South Asian anglophone fiction. We will study aspects of the history of colonialism and decolonisation on the Indian subcontinent ( Independence and Partition) and their reflection in recent writings; the role of English medium education, and issues of migration to Great Britain and North America , and globalisation. The texts covered will focus on cultural difference and adaptation, gender and generational conflicts engendered by such factors as cultural change and education.

 

Faglige forudsætninger

Underviser

Vera Alexander

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen i disciplinen foregår på hold, og der lægges vægt på arbejdsformer, der kan omfatte læsning af primær- og sekundærtekster, skriftlige opgaver og/eller mundtlige bidrag fra de studerende, holddiskussioner samt gruppearbejde. Forudsætningen for, at undervisningen forløber til­freds­stillende, er de studerendes regelmæssige tilstedeværelse samt aktive deltagelse i de faglige diskus­sioner.

Engelsk

Litteratur

Primary texts to be studied will include the following:

 

Desai, Anita. Clear Light of Day . 1980. London : Penguin, 1982. (extracts)

Kureishi, Hanif. The Buddha of Suburbia . London : Faber and Faber, 1990. (extracts)

Lahiri, Jhumpa. Interpreter of Maladies . Boston : Houghton and Mifflin, 1999.

Mistry, Rohinton. Tales from Firozsha Baag . London : Faber and Faber, 1987. (US edition published as Swimming Lessons and Other Tales from Firozsha Baag , 1989).

Mukherjee, Bharati. The Tenant, in The Middleman and Other Stories . New Delhi : Penguin Books India , 1988. 97-113.

Rushdie, Salman. East, West. 1994. London : Vintage, 1995.

Rushdie, Salman. The Satanic Verses . Dover , Del. : The Consortium. 1988. (extracts)

Syal, Meera. Anita and Me . London : Flamingo, 1997. (extracts)

Bedømmelse

Aktiv, tilfredsstillende deltagelse i undervisningen eller bunden skriftlig prøve eller mundtlig eksamen.