[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
·
kan analysere en kortere, spansksproget tekst tilhørende en af de i undervisningen gennemgåede perioder
·
kan sætte denne ind i dens kulturelle og historiske kontekst
·
kan fremhæve tekstens repræsentative karakteristika
Formålet med disciplinen er på baggrund af læste tekster at introducere til centrale dele af Spaniens og Latinamerikas historie, kultur og samfundsforhold før år 1800 med fokus på en historisk perspektivering af den senere historiske udvikling. På kurset læses et begrænset antal litterære værker og et større korpora af sagprosatekster, der fortolkes i forhold til deres kulturelle og historiske egenart og repræsentativitet. Mindst en af teksterne skal vedrøre Latinamerika og mindst en af teksterne skal vedrøre den spanske Guldalder (1500-1700). Tilsvarende skal mindst én af teksterne være en litterær tekst og mindst én skal tilhøre det ikke-litterære register. Tekstlæsningen virker som punktnedslag i det historiske kontinuum, og der introduceres til periodens vigtigste historiske, kulturelle og samfundsmæssige karakteristika.
Undervisningen i disciplinen forgår på hold og er en blanding af lærerstyret undervisning og gruppeoplæg med synopsis fra studenterside.
Fri individuel mundtlig eksamen med synopsis, 30 min. eksamination inkluderet bedømmelse