[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet med undervisningen er at give de studerende forståelsen for, at det er vigtigt, at beslutninger om medicinsk teknologi tages på et alsidigt, systematisk og veldokumenteret grundlag. De studerende skal erhverve sig redskaber til at vurdere MTV-rapporter og de skal selv at gennemløbe en MTV-lignende proces. I den forbindelse skal de tilegne sig grundlæggende viden om risikobegreber og etiske problemstillinger der er knyttet til forskellige former for teknologi, samt kendskab til nogle etiske teoridannelser og forskellige vidensopfattelser (praktisk og teoretisk), der rejses af teknologierne og teknologivurderingen, endelig skal de studerende tilegne sig grundlæggende viden og forståelse af basale definitioner, begreber og metoder, der anvendes i forbindelse med kvalitetsudvikling af Sundhedsvæsenets ydelser.
Kompetencebeskrivelse af de færdigheder og den viden som ønskes tilegnet gennem modulet
Arbejdet med MTV-projektrapporten skal gøre de studerende i stand til at kunne fremskaffe den viden, der er nødvendig for en MTV. De skal selv kunne vurdere flest mulige af de konsekvenser, som indførelse af ny diagnostik, behandling og rehabilitering har for patienter og samfund, og projektarbejdet skal træne de studerende i at inddrage den viden, der er relevant for en kritisk prioritering mellem forskellige typer indsats.
De studerende skal tilegne sig viden om begreber og terminologi i relation til kvalitetsudvikling svarende til de retningslinjer, der er opstillet af Dansk Selskab for Kvalitet i Sundhedssektoren og af Sundhedsstyrelsen, og i studieforløbet skal de studerende tilegne sig viden om centrale kvalitetsudviklingsstrategier og metoder. De skal tilegne sig færdigheder i kvalitetsudviklingsmetoder, således at de kan iværksætte, gennemføre og evaluere mindre kvalitetsudviklingsprojekter. Endelig skal de studerende kunne identificere etiske problemstillinger i teknologivurdering og MTV-rapporter, samt kunne beskrive etiske problemstillinger i deres egne rapporter.
Modulet MTV-projektrapport består af tre delkurser og følgende undervisningsemner:
1) Etik. Risikobegrebet i MTV
Videns- og risikobegreber i forhold til MTV
Etiske teorier i forhold til MTV
Menneskeopfattelse og patientaspektet, bl.a. belyst gennem udvalgte dele af MTV-rapporter
2) Kvalitetsudvikling
Afgrænsning af forskning, medicinsk teknologivurdering og kvalitetsudvikling
Begreber og terminologi
Akkreditering
Monitorering af kvalitet af Sundhedsvæsenets ydelser
Brugerperspektivet på kvaliteten af Sundhedsvæsenets ydelser
Udvikling og implementering af kliniske retningslinier, referenceprogrammer og patientforløb
Audit
3) MTV-rapport
MTV-rapporters opbygning
Vejledning i fremstilling af en poster
Klinisk lektor
Forelæsninger
Gruppearbejde
Gruppevejledning
Vejledning: I forbindelse med arbejdet med MTV-projektopgaven har hver projektgruppe en hovedvejleder, der allerede er udpeget i forbindelse med arbejdet med MTV-projektprotokollen på andet semester.
DanskPræstegaard A. Effektiv Præsentation II. Århus: Anette Præstegaard; 2002.
Kjærgaard J, Mainz J, Jørgensen T, Willaing I. Kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet. København: Munksgaard; 2001.
Shrader-Frechette K. Risk and Rationality (kap.1-3). Los Angeles: University of California Press; 1991
Yderligere materiale udleveres i forbindelse med undervisningen.
Arbejdet med MTV-projektet skal munde ud i en skriftlig rapport og en mundtlig prøve. Ved prøven skal de studerende kunne uddrage centrale dele af rapporten og formidle det i en posterpræsentation samt ved en mundtlig fremlæggelse. Det er en intern prøve med gradueret bedømmelse efter 12-skalaen.